26 October, 2008

Tiada Ehsan?

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi tagged , at 1:18 am by Ketua Perusuh

Bayangkan jika anda adalah seorang kakitangan perkhidmatan awam Kerajaan Malaysia yang bertugas dengan Jabatan Pendidikan sebagai seorang kerani. Anda telah berkhidmat dengan baik selama 30 tahun (sejak awal anda menjawat jawatan ini ketika berumur 25 tahun). Namun status perkhidmatan anda dibawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bukanlah jawatan tetap, akan tetapi satu jawatan kontrak yang akan dikaji dan disambung setiap setahun perkhidmatan.

Anda memang membuat potongan KWSP selama ini, malah tidak pernah anda cuai menjalankan tugasan anda dengan baik. Walaupun telah lama anda berkhidmat dalam perkhidmatan awam, namun anda tidak layak untuk mendapat skim pencen atas alasan anda berjawatan kontrak. Akan tetapi pada tahun depan (2009) perkhidmatan anda akan ditamatkan bersama-sama 49.999 orang kakitangan perkhidmatan awam yang sama seperti anda (jawatan kontrak).

Apakah yang anda akan rasa. Tentulah anda kecewa kerana khidmat anda tidak dihargai oleh Kerajaan Malaysia walaupun anda telah berkhidmat lebih dari 30 tahun. Oleh itu apakah yang akan anda lakukan? Adakah anda akan mendapat pembelaan?

Fikir-fikirkanlah.

Sebagai ingatan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Amirsham Aziz) pernah berkata tiada berlakunya aliran keluar besar-besaran FDI di Malaysia dan Menteri Kewangan (Najib Razak) pula ada mengatakan bahawa Malaysia tidak akan menghadapi situasi kegawatan kewangan dalam tahun ini atas alasan rezab negara kekal utuh.

Sila rujuk – SINI

“Selamatkanlah Malaysia”

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa – ISIS

16 Comments »

  1. itu yang kerja bagus bro… yang kerja main-main… punch card pagi lepas tu balik rumah nanti petang punch card balik… yang buat kerja luar masa waktu kerja… yang tidur kat rumah masa kerja… yang main game komputer masa kerja… yang main ping pong masa kerja… memang patut pun kena berentikan… buang duit bayar gaji je…

  2. sebol said,

    Saya pun tak faham juga mengapa mereka tidak diserap sebagai pekerja tetap.

    Mungkin pembuangan kerja 50k orang itu tidak berlaku kerana ia hanya kerisauan ceupac, bukannya pengumuman kerajaan. Walaubagaimanapun jika penyerapan mereka juga tidak berlaku.

    maka masalah berulang lagi.

  3. edyes said,

    hamizi,

    perbuatan yang macam awak cakap tu, biasanya dipraktik oleh kakitangan tetap kerajaan… sebab jawatan mereka dah tetap, nak takut apa?

    Mereka yang kerja kontrak nie tak berani buat camtu sebab jawatan belum tetap dan bila2 bila masa saja boleh ditamatkan kontrak JIKA berlaku masalah displin yang berulang.

    Jadi, pendapat dan pandangan awak meleset.

  4. Cucu Panglima Gente said,

    Salam tuan,

    Saya cuba memahami isu yang tuan ketengahkan.
    Sukar mencari jalan tengah.
    Akhirnya ketemu juga dari lubuk hati tuan sendiri.

    Untuk mencari pemimpin yang mencerminkan keadilan buat sejagat amat payah sekali.
    Asas-asasnya sedia ada.Tetapi disebabkan unsur-unsur semula jadi manusia maka dengan itu lahirlah sejumlah pembawa sinar dimuka bumi yang diturunkan PENCIPTA.

    Topik………
    Yang membuat dasar sedia-ada telah menampakkan kelemahan.
    Sukar bagi mereka mengakui kelemahan.
    Sepatutnya dasar yang dibuat mencerminkan keadilan buat semua lapisan masyarakat.
    Contoh nyata ialah melanjutkan usia persaraan kakitangan awam.
    Bolehlah difikirkan seterusnya.
    Yang memperjuangkannya ada kepentingan diri.

    Untuk apa jawatan kontrak dilaksanakan ?
    Tanggung-jawab sesuatu dasar tidak ada.
    Apabila tanggung-jawab sesuatu dasar tidak ada,maka pelbagai helah akan dicari untuk memungkinkan segala tindakan seterusnya.

    Dasar ekonomi negara apa?
    Apabila menampakkan kelemahan,amat sukar bagi mereka mengakui kelemahan itu dan masih mempertahankan dasar yang secara asanya sudah tidak betul.
    Maka natijahnya diri akan terheret kearah kezaliman.
    Topik tuan amat sukar untuk diterima oleh mereka yang tidak percaya pada hari pembalasan PENCIPTA disebabkan iman tidak ada.
    Apakah iman dapat diukur bagaikan graf turun naik atau diwarisi.

    Apabila Allah berfirman pada Nabi Daud a.s.(kitab besar Ihya Ulumiddin)
    “Janganlah mereka merasa bangga dengan keturunan mereka yang baik-baik kerana sesungguhnya nenek moyang mereka yang mereka anggap baik itu telah AKU humbankan kedalam api neraka”

    Dashyat tuan Ketua Perusuh dengan apa yang dititipkan oleh Imam Al-Ghazali.
    Semuanya bejeroyat-jerait.(bahasa kampung Perak)

    Ehsan yang tuan ketengahkan masih ada dilapisan bawah sesebuah agensi kerajaan dan swasta.
    Dilapisan atas tinggal sekelumit sahaja dan umur mereka tidak panjang atau kerjaya mereka berakhir dengan penyingkiran atau meletakkan jawatan.
    Dimurahkan rezeki pada tuan,panjang umur dan blog yang tuan adakan memberi peluang untuk berbahas dan mecari kebenaran.

  5. waksapu said,

    Nak lihat transkrip wawancara Dato Sri Najib dengan BLOOMBERG TV pada 24 Oktober 2008? Sila layari http://waksapu.blogspot.com/

  6. penulis_cyber said,

    Salam tuan blog…

    blog anda antara blog2 yg saya himpunkan di blog saya :

    http://beritamalaysiakini.wordpress.com

    dipersilakan jenguk dan memberi pendapat setiap berita yang disiar di blog saya.

    tq

  7. lingam said,

    Kenapa kerja kontrak sampai 30 tahun , tak tahu cari kerja lain kee? Ke masih tak paham paham apa maksud kontrak selepas kerja 30 tahun?

  8. konek said,

    A non-malay even though he is more capable and more qualified but cannot:

    Be – the prime minister of the country
    Be – the deputy PM of the country
    Be – the head of any branch of the armed forces in the country
    Be – the head of department in a ministry
    Be – the head prefect of a national school
    Be – the head of state of the states with no rulers
    Be – the IGP of the country
    Be – nominated as the best of the best in the school
    Be – the secretary-general or deputy secretary-general of a ministry

    What is worse is that the PM goes around telling people, repeating a crazy lie, by saying that – “We do not practice racial discrimination in our country”.

    Did the MCA and MIC leaders agree to this in1957?

    Did the people in Sabah and Sarawak also agree to this in 1963?

    I think malays will keeping to give rubbish answer!

  9. fargowin said,

    Who wants to stay home and serve here where meritocracy gives way to racial preference? I am a two-time graduate in University Malaya (masters and bachelors degree) and I used to hope that my children could enter a local university someday.

    But with sliding university ranking and invisible barriers to keep non-malay students away, I have changed my mind. If I have the opportunity and money avails itself, I will send my children to overseas universities and ask them to emigrate there. We can rot and die here, but not the children.

    This brain drain is not a problem to Umno at all. In fact, Umno is happy to see more and more of our talents leaving. Their power base will then be more secure.

    All this started with Dr Mahathir. He believed that a half competent malay was better than a fully competent non-malay to serve the nation. This is clearly reflected in the progressive exclusion of non-malays from teaching profession academia, public service and other areas in the public sector as well GLCs since the early 1980s.

    During Dr Mahathir’s ethnic cleansing of the Malaysia public service, thousands of qualified non-malays left the country for Singapore, Australia, New Zealand, etc. Such departure was view positively by Dr Mahathir – it meant that there were more positions available for malays. That short-term thinking has had dire consequences.

    During the regional economic boom of 1990s, Malaysia prospered. There was plenty of money. Incompetence and corruption did not matter – a failure could always be rectified through bailout; high costs (e.g. Proton) could always be neutralised through subsidies (for export) or higher prices (for local consumption).

    The scenario today is different. Competition is stiff. Newcomers such as Vietnam are breathing down our neck. Giants (India and China) have awakened and are marching unimpeded.

    Malaysia needs to exploit all its resources to meet the global challenge. Ignoring 40% of its most valuable resource (e.g. human capital – Indians, Chinese and East Malaysians) is no way to meet the challenge.

    Badawi needs to put in place a policy for exploiting the most valuable resource Malaysia has – its people, including the Indians, Chinese and others. Otherwise, this resource will move away to the competitors of Malaysia.

    If deployed properly, the talents will be a source of competitive advantage. If not deployed appropriately, the talents will become a source of relative competitive disadvantage for Malaysia when they end up in other countries.

    Majority of the non-malays work in multinational companies. With the rate our government and GLCs pissing off these MNCs! These MNCs are moving out of Malaysia.

    Get real! Why majority of the non-malays don’t work inside GLCs? What do you think they would do when these MNCs are gone? Work in GLCs or emigrate outside Malaysia?

    Some of my friends are always skeptical of Singapore.

    Of course, Singapore intention is to protect their own interests (isn’t what a government is for) – talented people are very mobile nowadays. Singapore also encounters brain drain to the West (US, EU, Australia), so they need new talents to come in.

    They prefer Malaysians, as there are cultural ties – easy to adapt to the environment (multiracialism, language, weather, etc), like their Mr Everest climbers.

    But they also welcome white mans, Thais, Indians, and Hong Kong Chinese too etc. Just take a MRT ride or go to the housing estate – you see many foreigners (not the illegal immigrant type).

    We have our own national interests and should protect it, but we have more outflow of talent than inflow. Just see how we treat the economist who had a different method of calculating the bumi ratio of the economy – how to attract talent?

    Some of my Malaysian friends have been offered citizenship and a few have accepted……….so those talents not going back to Malaysia.

    Singapore is following US policy, US still attracted the best brains from all over the world regardless of color, check out the composition of employment in term of nationality in Silicon Valley and Nasa, you will know why it succeed, America is land of immigrants.

    Umno policy is that if Umno cannot have it no other Malaysian should have it. Umno prefers a Mat Salleh (because that is a temporary situation) to have it rather than any other non-Umno Malaysian to have it.

    I have been advising my relatives and friends for a long time since years ago – to encourage their children to apply for a Singapore scholarship to attend a university in Singapore even it that means she/he has to serve Singapore for 10 years.

    At least, that will provide him for the future. So what is 10 years! He is free to utilise his talent as he pleases after that 10 years. I have 3 nephews who got Singapore scholarships, then served the Singapore government and are now working and being successful in Hong Kong and America.

    They are heads of multinational companies. They will never be allowed to succeed in Malaysia because there is identification of race with jobs. All jobs even slightly connected with the Umno government must have malay employees. That is the new NEP.

    Dear Malaysians, I don’t understand why the brains should not leave this country. The malays are definitely feel threaten by these brains, so we rather let them leave the country.

    Malaysia pays peanuts and racially biased! That is why! Simple as that! Go to England, Australia and even the US hospitals and take a count of how many Malaysian born doctors are there, good doctors, man!

    I traveled the world over and have lived in UK, Australia and the US. I have talked and met to these doctors. They not being unpatriotic, it is the Malaysia that is not doing the right thing!

    I think Singapore should attack Malaysia and expand its territory to southern Johor. All the Indians and Chinese should migrate to southern Johor, and together with Singapore, forms a new Singapore.

    Ex-Malaysians in exiles like myself will support this feasible plan. I am sure millions of overseas and mainland Chinese and Indians are excited about my suggestion.

    When all the Muslim brothers from Uganda, South Africa, Sri Lanka, Pakistan, Nigeria, Indonesia etc etc, become bumis and enjoy the handout from NEP, there will be the day when the malays realize that they are being marginalize by its own Umno policy.

    You can start counting the increasing numbers of Mamak in politics!

    In Malaysia, we Malaysian Chinese just need to compete with fellow Malaysians only (where mostly lazy people). Easy to become rich – as we are governed by stupid and lazy people.

    We can easily own several houses, luxury condos, own a bungalow at good location, as own and drive luxury cars in Malaysia.

    In Singapore, not so easy, we have to compete with Singapore Chinese, Hong Kong Chinese, China Chinese and Taiwan Chinese. Not easy to become rich as Singapore government too smart.

    Malaysia will continue to lose its talents not only to Singapore, and other countries but the Umno malays don’t give a damn. Their thinking is so long as the malays benefit, the country can go to the pigs and dogs.

    They hold the entrenched view that it is better for Malaysia to be another Zimbabwe or Nepal if being in the ranks of Singapore and Japan means malays losing out to the others.

    Lim Keng Yaik said that Singapore was a small country, so it was easily to govern. In fact, it is not so. Because of its size, it lacks most of the factors of production that we learn in economics.

    Land is scarce, and its domestic market is small. However, it recognises that what it has is its labours. No wonder that it is wooing all the brains from Malaysia, since Malaysia does not appreciate them.

    Instead, Malaysia seems to be attracting the top criminals as shown by the sharp increase in crime rate. Malaysia with its oil, tin, rubber, oil palm etc, will forever not be able to beat a small country like Singapore because of its incompetent leaders and their cronies who are only interested in their own pockets.

    Before the NEP, UM was one of the top universities in the world. After the NEP, it has become trash because it rejects the best minds. The only pro of NEP is if you are in Umno or a friend of theirs.

    All the Singaporeans I have met were very nice to me and treat me like one of theirs. We are the same people and I am always in favour of reunification with Singapore.

  10. coolooc said,

    If only the malays are a bit smarter, then BN won’t win.

    The problem is malays are too damn stupid that they keep voting for BN.

    I don’t know what poison BN gave to make them in this state.

  11. Cucu Panglima Gente said,

    Salam tuan,

    Apa yang dikatakan oleh fargowin ada kebenarannya walaupun tidak secara keseluruhannya.

    Pengalaman dalam GLC sangat pahit saya rasakan sepanjang 28 tahun perkhidmatan.

    Apabila KPI,ISO……dll dilaksanakan ia adalah semata-mata diatas kertas sahaja.
    Pokok pangkalnya siapa yang dilantik sebagai panel penilaian,yang mana berbillion wang hangus untuk bayaran khidmat nasihat.

    Prestasi individu yang saya capai melangkau 90%.
    Apabila kenaikan pangkat diperkatakan,maka saya akan merasa sedih.
    “knowledge is power” entah kemana.

    Dasar dirobah,dari peperiksaan kepada walk-in atau nilaian prestasi.
    Sikap bertanggungjawab pada rakyat yang ada pada diri sudah tidak dihargai.
    Hanya laungan value added sepanjang pentadbiran seseorang CEO.

    Kepada fargowin,tuan punya ijazah dan certificate yang berjela-jela.
    Bagaimana saya yang hanya berkelulusan MCE hendak membawa diri.
    Anak-anak cemerlang dalam pelajaran,tetapi memohon kehulu-kehilir untuk menyambung pelajaran.
    Sangat mengecewakan apabila ada mahasiswa yang membuat praktikal ditempat saya layak melanjutkan pelajaran ke UTM dengan hanya 1 A dalam peperiksaan SPM.
    Bagaimana perasaan bumiputera saya apabila anak saya mendapat 9A dicampak entah kemana.
    Kenapa ?

    Umno policy is that if Umno cannot have it no other Malaysian should have it. Umno prefers a Mat Salleh (because that is a temporary situation) to have it rather than any other non-Umno Malaysian to have it.

    Disini saya merasakan akan berlaku petaka kepada tanahair apabila suasana sudah tidak boleh dikawal lagi oleh kerajaan yang lemah.

    You can start counting the increasing numbers of Mamak in politics!

    Ya,sejarah berulang !

    Membuat Singapura sebagai perbandingan saya kira tidak adil.
    Naluri akan tersentap !
    Minat membaca harus ada.
    Siapa Lee Kuan Yew ?
    Siapa A.Samad Ismail ?
    Point Blank ?

    All this started with Dr Mahathir. He believed that a half competent malay was better than a fully competent non-malay to serve the nation. This is clearly reflected in the progressive exclusion of non-malays from teaching profession academia, public service and other areas in the public sector as well GLCs since the early 1980s.

    Inilah punca segala malapetaka yang akan menimpa tanahair.
    Ya,Mahathir !

    Tetapi anda harus menilai UMNO dan UMNO(Baru)

    Hujan emas dinegeri orang,
    Hujan batu dinegeri sendiri,

  12. maizal_melaka said,

    salaam,

    pada pendapat saya semua penjawat perkhidmatan awam ni patut diambil secara kontrak dengan tempoh perkhidmatan maksimum 10 tahun sahaja terutama yang memiliki ijazah. Sebagai pemegang ijazah, mereka sepatutnya tau bagaimana nak mencari rezeki lain selain bergantung dengan gaji kerajaan sahaja.

    Dengan cara ini akan dapat mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan pada masa yang sama memberikan peluang kepada graduan2 lain yang akan keluar dari universiti.

    Maka tidak timbul isu ditamatkan kontrak.

  13. Selamat Datang Ke Laman Blog Baru Saya🙂
    http://Forum1Malaysia.blogspot.com

  14. ADAM said,

    Tuan-tuan tolong beri pandangan atas cadanagn mamat ni di blog http://penjagaketuananmelayu.blogspot.com/..

    boleh ke?? kalau boleh bukankah ini satu cara umat islam dan melayu menambah equiti dan menyelamatkan pemaju juga?? win-win situation..

    kenapa pemimpin PAS dan PKR tak oleh fikir macam ni?/ ikut sama tido ke??

  15. yohen said,

    fargowin
    kau ni petualang negara yang patut kena masukkan dalam guni dan direbus macam komunis bintang tiga buat pada orang melayu selepas jepun keluar dari tanah melayu. Betul2 kau ni bangsat yang tak tahu diuntung. kau tahu tak arwah bapak aku dulu dan pak sedara aku masuk hutan lawan komunis kerana nak mempertahankan kedaulatan negara ini? Yang kau nak singapura serang malaysia tu apa kau ingat penduduk malaysia ini macam kau. jangan biadap dan jadi kurang ajar. Apa kau ingat orang2 lain macam kau? makan boleh sembarang makan, cakap dan tulis jangan sembarangan. Kau tahu tak DEB tu benda apa? Pergilah sekolah. Pembahagian kekayaan negara kepada rakyat malaysia yang miskin tak kira bangsa.Bangsa cina dah kaya sejak aman berzaman, kenalah mahu kongsi kekayaan dengan rakyat malaysia yang lain yang miskin, tak kisahlah kalau mereka melayu, kadazan dusun, india. bahagilah sama merasa kemakmuran negara. Tapi kalau semua satu bangsa aja nak sapu,satu hari akan jadi bencana yang besar. Keamaan dan kemerdekaan bukan datang bergolek, semuanya ini di perjuangkan oleh pemimpin2 melayu dan juga bangsa2 lain. Jangan main sedap cakap aje.

  16. no komen deh


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: