22 June, 2008

Songkok Oh Songkok!

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi tagged , at 1:38 am by Ketua Perusuh

Sebenarnya saya tidak ingin menambahkan polemik dalam isu songkok yang khabarnya tidak mahu dipakai (atas alasan ianya budaya Melayu) oleh para wakil rakyat bukan Melayu di pihak Pakatan Rakyat terutamanya dari Parti DAP. Namun atas pandangan rakan-rakan maka saya akan memberikan sedikit pandangan saya mengenai isu ini.

Pertama sekali, kita warga Malaysia (atau orang timur) penuh dengan adat-adat dan sopan santun. Sebagai contoh, jika kita pergi ke Jepun dan singgah melawat rakan kita disana maka kebiasaannya kita akan mengikut adat resam budaya orang India agar kita tidak canggung. Di Jepun kita akan berhadapan dengan budaya membongkokkan sedikit badan ketika berjumpa (semacam bersalam) sebagai tanda hormat dan mengikut budaya masyarakat disana. Bayangkanlah apa pandangan orang Jepun sekiranya kita tidak langsung mahu membongkokkan badan malah mengeluarkan pandangan memperlekehkan adat resam dan budaya tersebut. Tentulah kita akan dianggap sebagai orang yang sombong.

Jika kita (walau siapa pun kita) tidak menghormati adat resam budaya masyarakat setempat maka sewajarnyalah kita boleh diklasifikasikan sebagai orang yang tidak bertamadun. Oleh yang demikian maka tindakan tidak sopan yang kita lakukan (tidak hormat budaya setempat) wajar diambil perhatian dan dielakkan.

Oleh itu tindakan wakil rakyat dari DAP yang tidak mahu memakai songkok (atau apa-apa pakaian istiadat) didalam majlis rasmi adalah seperti orang yang tidak bertamadun. Waima pihak British pun menghormati adat resam dan budaya majlis rasmi pada masa dahulu biarpun mereka sedang menjajah Semenanjung Tanah Melayu.

Peribahasa “ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya” amat bertepatan dengan tindakan kita menghormati adat resam dan budaya masyarakat setempat tidak kita dimana juga kita berada. Janganlah kita menjadi seperti orang yang tidak bertamadun. Alangkan orang “Bushman” di Gurun Kalahari pun tahu bagaimana untuk menghormati adat resam dan budaya masyarakat setempat. Inikan pula kita yang kononnya berpendidikan tinggi dan menjadi wakil rakyat.

Anda adalah wakil kepada rakyat dan setiap tindakan yang ingin anda lakukan perlulah bertunjangkan kepada aspirasi rakyat. Jangan fikir diri anda besar (kerana anda telah menang pilihanraya dan menjadi wakil rakyat) sehinggakan anda lupa bahawa tindakan anda tersebut mengundang petaka untuk anda (pastinya jangkahayat perkhidmatan anda tidak akan bertahan lama).

Jika anda rasa anda hebat (kerana melawan arus), maka tunggulah saat dan ketika anda dijatuhkan dalam pilihanraya akan datang. Orang Malaysia terkenal dengan adat resam, budaya dan kesopanan. Jika anda tidak ada ciri-ciri sebegini, maka sewajarnya anda keluar dari Malaysia.

21 Comments »

  1. allah yarham myx said,

    Kenapa sokong? Kenapa tidak tengkolok? Bukankah orang tempatan di zaman dahulu lebih mulia dengan tengkolok, tidak menggambarkan apa-apa akidah, dan tidak menggambarkan apa-apa edologi. Tengkolok adalah lebeh mersra alam untuk penduduk johor. Amin…

    Tindakan biadab orang bukan melayu ADUN johor itu adalah imeg kepada mereka sebagai makhluk yang belum boleh diterima untuk menjadi warganegara malaysia yang sebenar.

    Kehadiran keturunan mereka di negara ini, jelas tidak boleh diterima lagi, apa lagi untuk menjadi peminpin rakyat. yang jelas mereka adalah tidak layak dan masih asing.

    Mereka tidak, malahan belum boleh menjdikan diri mereka sebagai orang tempatan sebenar, sebagai rakyat negara ini. iaitu mereka itu masing mempunyai perasaan orang asing, dan jika mereka diberi kuasa, mereka adalah penjajah.

  2. abe MIE said,

    salam…

    abe MIE ada cerita kisah ada seorang cina yang tak suka berkawan dan suka maki hamun pembantu rumah. Ketika perlawanan piala dunia, yang lepas, rukun tetangga dan sukarela ada buat pertunjukan skrin besar perlawanan itu sampai pagi.

    Biasalah kawasan itu mesti kecoh dan hingar bingar sedikit, lagipun ia adalah permintaan semua orang.

    Cina itu datang ke skrin dan tidak bercakap banyak lalau menutup plug utama. apa lagi, kecoh lah sebab orang tengah sting lihat perlawanan bola sepak. kebetulan abe MIE dan ada geng-geng yang dah tua dari Kelantan memang ada sifat gedeber (samseng kampung).

    Kita belasah dan bagi penampar kat Cina. ada abang namanya PAk Din, orang kaya kata- kau pergi report, aku ramai kawan kat bukit aman aku tak takut. Pada masa itu, ramai budak indo lari takut nanti jadi kes gaduh.

    abe MIE sempat memberi penampar kat cina gila dan bodoh tu… apapun dalam semangat kejiranan kita tidak boleh mementingkan diri. dan perkara yang sama berlaku di johor mengenai calon YB DAP tak mahu pakai songkok dan kena halau.

    pkrpasdap.blogspot.com

  3. Pengkhianat said,

    Alahai songkok pun jadi isu hingga mencabar Kesultanan Johor, sanggup keluar dewan semata-mata nak tegakkan biadabnya kepada orang melayu.

    Kalau nak dikira songkok itu bukan apalah sangat, tetapi kerana dalam hatinya penuh benci kepada melayu, maka songkok pun disangka melayu.

    Saya tau DAP tidak ikhlas nak memperjuangkan nasib rakyat kalau didalamnya ada unsur-unsur melayu, tetapi DAP lebih menjurus kepada kepentingan cina, kepentingan membenci melayu.

    Tetapi melayu ni memang bodoh, tak insaf ada musuh dalam selimut iaitu DAP yang sedang bergerak untuk menyusahkan kehidupan melayu, anak melayu, masa depan melayu di negara ini.

    Mengapalah dulu dulu orang melayu memberi izin orang-orang cina menjadi warganegara Malaysia, memberi tempat kepada mereka? Sekarang mereka kurang ajar kepada melayu, biadab kepada Kesultanan Johor, tak mahu menghormati budaya tempatan, nak menegakkan budaya cina juga.

  4. BangMie said,

    my 2 cents……Jgn suruh kafir yang belum masuk Islam itu pakai songkok….. maaf, kerana ramai jugak kengkawan kat Indon yang bersongkok tapi masih makan katak, biawak dll…. pendek kata pakai songkok tak semestinya Islam……

  5. budd said,

    Pengkianat wrote:

    Tetapi melayu ni memang bodoh, tak insaf ada musuh dalam selimut iaitu DAP yang sedang bergerak untuk menyusahkan kehidupan melayu, anak melayu, masa depan melayu di negara ini.

    budd wrote:

    MCA pon sama, MIC pon sama…. apa lagi?

  6. Firstly to HELL with this Racist protocol of Songkok Wearing.

    Secondly RENOUNCE Your Stupid Claim that malay can be Genetically born a Muslim.

    If malay = Islam, then songkok = malay = ISLAM.

    We will exercise our Freedom and Dignity over the Stupid Prejudice Protocol. We will prefer dignity over a position or post in barisan Rakyat.

    Lastly Go ask the Sultan of Johor To Apologise Publically for his Wrong doing for Murder. Under Islam He should have been Hung. Tell the displease Sultan his Behaviour is even worst than this DAP unknown. Thanks to you he is Malaysia hero like Nasralla. Boycott Stupid Racist Protocol of Songkok.

    We voted for our people to help us Exercise Freedom….and Freedom = Choice.

    Go ask PAS to Renounce and remove Apostasy Law with 2/3 majority in Kelantan First. Get on with life and stop barking over minor Islamic Songkok issues…….

    Freedom is in the PEOPLE DECLARATION…the basis of all Sultan taste of People Power….Rid Malaysia of Protocol Racism….we want choice and freedom.

    It is no small matter as some see it…its about Dhimi and submission to Islam = malay = songkok.

    Its a Racist protocol as other foreign dinitaries need not wear for award…..stop believing the lie, the spin on the virtues of songkok.

    Better Die upholding your dignity and principle over something being FORCED onto you and under Duress. Did your parents teach you to live without dignity and pride?? Don’t shame your Freedom with this Racist protocol act!!

    Otherwise all malay, chinese will have to put on a third eye when visiting a hindu home…or pray using a joss stick to show respect when entering a Buddist home…..

    Freedom = Choice and Choice is Freedom…..to hell with the songkok protocol…there are the silent millions who wants to see DAP defy and not submit…….it is a Racist Religious Protocol Issues.

  7. celah gigi said,

    Betul la Buddkata melayu ni bodoh,tapi melayu yg mana satu tu? Melayu yg dah bagi muka sekian lama kat bangsa ni,yg si cina non bumi pula harus syukur kerana masih ada Melayu yg bagi jual tanah milik melayu kat bangsa cina,so kalau dah adat yg mmg sudah diguna pakai pun sejak dari dulu lagi nak di cabar,saya rasa yg rugi nanti bangsa cina juga.

  8. alahai said,

    Buat pertama kalinya ku melihat tulisan KP bernas dan bersemangat. Dia masih waja semangat Melayunya dan sudah tentu masih kekal mewarisi ciri-ciri bangsa Melayu yang terkenal dengan adat resam dan kesopanannya. Dia berani memperkata dan mempertahankan kesusilaan Melayu terutamanya apabila berada di istiadat rasmi seperti yang diperkatakan.

    Memang wajar semua rakyat menghormati adat susila bangsa Melayu yang telah pun diterima turun temurun – waima, diterima oleh penjajah Inggeris sewaktu menghadap Sultan-Sultan Melayu di dahulu kala. Ia diterima sehingga kini – zaman siber dan zaman pemerintahan PM-PM yang lepas sehinggalah zaman mencabar PM sekarang.
    Zaman yang penuh dengan kemelut politik tanah air !!

    Telah ku bayangkan dahulu bahawa BA terutamanya mereka yang mewakili kaum bukan Melayu mempunyai agenda tersembunyi. Perjuangan-perjuangan songsang telah banyak diperjuangkan oleh mereka – Malaysian Malaysia, Chauvinist China, Hindraf dan sebagainya. Mereka tidak akan leka sehingga apa yang dituntut diamalkan di tanah air kita. Melayu telah banyak beralah, telah banyak berkongsi dan telah banyak memberi terhadap tuntutan mereka. Langkah ini dibuat disebabkan oleh sifat sayang menyayangi sesama insan dan semangat jitu cintakan keharmonian hidup serta keamanan negara.

    Namun demikian, kita – Melayu, harus menyuluh muka kita dekat cermin – lihat bagaimana rupa bayangannya. Kita yang mengajar mereka ‘kurang ajar’ apabila kita sendiri yang meyuarakan kurang senang kita terhadap pemimpin-pemimpin kita. Kita melaung kat Sultan dan Raja, kita menjerit dekat PM ( malahan ada yang mengatakan PM bodoh, bahlul dan patut resign) dan kita tidak-apekkan pemimpin-pemimpin Melayu yang lain. Kita cap mereka dengan macam-macam tanda – baik yang ‘halal’ mahupun yang ‘tidak halal = haram’. Kita berdemonstrasi, berpiket dan kita protes selepas sembahyang jumaat dan macam-macam lagi kita buat tindak-tanduk yang mencerminkan ‘kekurang-ajaran’ Melayu.

    Sepatutnya, kita berbincang. Melayu pandai bercakap, pandai berseloka dan pandai berkias. Kita duduk semeja, bersila di atas tikarmengkuang dan makan sedulang macam kenduri orang Jawa. Dapat pahala dan keputusan perbincangan akan ‘sejuk dan nyaman’. Tidak kiralah apa topik yang diperbincangkan – termasuk topik ‘kebiadapan bangsa-bangsa mendatang’ yang kebanyakan ditonjolkan oleh golongan muda bangsa berkenaan masa kini.

    Lihat sahaja tulisan Bumi Non Malay yang terlalu uni-vocal memperjuangkan Freedom. Dia tak kisah bagaimana perasaan orang Melayu baik yang menjadi Sultan, MB, WR Adun, orang kenamaan laun ataupun rakyat jelata. Yang dia tahu dia hendak bebas – freedom. Kebebasan untuk berbuat apa sahaja, berpakaian apa saja, kebebasan bersuara, makan apa sahaja – pendekata – semua yang dia nak buat jangan dihalang, jangan ditegah dan jangan ditegur – walaupun hendak ‘membunuh’ Melayu. Namun dia tidak faham bahawa “kebebasan mutlak’ tidak wujud di dunia – kalau tidak dikongkong oleh masyarakat manusia, dia mungkin dihalang oleh masyarakat haiwan ataun dibendung oleh ‘the forces of nature’. Itulah cakap tak guna otak!!
    Syabas Ketua Perusuh – teruskan perjuangan “Menegakkan Melayu” yang anda mula mulai. Ini langkah pertama dan banyak tapak dan lompatan lagi yang perlu sdr buat. Jangan ‘give-up’ menyedar dan menyatukan Melayu !

  9. Lihatlah kaum melayu ciptaan Racism in Islam UMNO/PAS….dimana mereka lebih cerdik dari Allah……cuba masuk dalam Quran awak bahawa Kalau Lahir melayu = Islam….suatu peristiwa Genetik yang Ajaib yang perlu ditaja ke seluruh dunia keunggulan melayu jenis Umno/Pas Malaysia…..

    Kalau awak boleh terima ideologi begini maka awak tak tahu apa dia hak istimewah Orang Asli yang telah berada di Malaysia sebelum awak. Awak harus minta maaf dan berterima Kasih kepada Orang Asli sebab awak belum diHalau keluar dari Malaysia…..berani kurang ajar kata tanah melayu…Ini tanah Orang Asli…Bumiputera tulin…..Melayu = Perompak tanah orang asli….Tak malau lagi tak maruah!!

  10. celah gigi said,

    Munkin kaum ini terfikir bahwa semua melayu masih lagi blh dibeli dan mereka blh buat apa saja kerana ekonomi telah mereka kuasai di negara ini.Telah dinyatakan bahwa org cina di Malaysia tersangat untung kiranya dibandingkan dgn Indonesia.Tapi bagi saya tidak byk bangsa cina yg lupa diri seperti Bumi non malay ni.Munkin juga sidia ni jarang bergaul dgn kaum kita.Tapi bagi org melayu kita berpecah disebabkan politik saja,tapi dalm persaudaraan seagama dan sebangsa kita masih kukuh.Ini lah pengalaman,yg telah lama dilalui,mereka dah rasa besar kepala,nak menunjukkan hingga ke tahap tertinggi Sultan pula dah lagi tidak dihohrmati dan rasa takut.DAP pula jgnlah nak besar kepala pulabila dah byk kawasan yg anda menang,munkin mahukah DAP dikeluarkan dari PKR dan MCA dikelaurkan dari BN so kita lihat pasti meriah sekali…….DAP dan Bumi non Malay adalah bangsa yg tidak bersyukur!

  11. Alahai said,

    Bumi Non Malay…..so clever …..pandai cakap ….

    I think you are more racist than some of the Malays! You must remember that your fore-father’s-father came here to run away from the stricken mainland China, the so-called rat-poverty and the advancing Japanese troops. In other words, they were looking for jobs to feed their mouths.They came to mine our tins in Perak. They came to sell some Chinese pots.But, I read somewhere that there were many Chinese, some 20 – 30 years ago, did odd jobs including “angkat tong taik” for some majlis bandaran. And suddenly, I remebered my friend in Penang having the same name i.e Tong Tah Aik – a rich man with rubber processing business.

    Bumi Non Malay – you think you are more concern to the Orang Asli than the Malays. What have the Chinese like you did to them – aids, grants, subsidies? No, you gave them liquor so that they were always “high” so that you can befriended them to show the logging areas in the jungle. You bribed them with beers and some groceries so that you can chained their hands and minds and making them your “front-eyes” to evade the authorities when you were ambushed for the illegal balak-felling and land-clearings for your so called plantations.

    Bumi Non Malay … I think you are more racist than any other races in Malaysia. Look around you – the emergence of China Towns, Kampung Barus, squatters in big or small towns – who live there? Your racist Chinese families! Why? They are racist and they cannot live side by side with other races. They purposely did some pig-farming to frighten the neighboring Malays. At last, being fed-up, the Malays sold their land to the encroaching Chinese.

    This China Towns were everywhere, not only in Malaysia, but in the world – US, UK, South African nations, Europeans – you name it! Why? This shows the racism that deep-seated in you race-hearts. Tahi kerbau – bullshit!

    You are mumbling about freedom – there is no real-freedom in this universe! If freedom were to exist in mainland China, then there were no communist-ideology because the ideology curtailed human-freedom. If you dream for freedom – real freedom – so that you could careless about your surroundings, then I suggest you go to Hospital Bahagia. Make you choice either in Tanjung Rambutan or Johor Bahru. You will be very very happy there ! Or if you still insist for more freedom – then go back to China or migrate somewhere – the south pole for instance!

    Happy bon-voyage !

  12. celah gigi said,

    Agreed with Alahai, to bumi non malay once more advised for you,if you do really wants to freedom you can stay in China but if your heart is kiasu Singapore is the best,feedom with no religon!

  13. mountdaweller said,

    bagi saya semuanya bising yang tak guna walau pun satu sen. biarkan dengan DAP kafir tu tak nak pakai songkok. ada apa pada songkok. songkok bukannya lambang islam, dan bukan juga lambang melayu. asal songkok pun daripada pakaian asing. hindu dan kristian indon pun pakai songkok, hindu india pun pakai songkok. so apa nak gaduh? Bukankah pakaian melayu adalah tengkolok? pakaian agama adalah serban? songkok hanya ditumpangi orang melayu, itu jer! dan ngan orang DAP tu pegi mampus jerlah!

  14. malay-ULtra said,

    selepas ni kita tukar nama malaysia ke tanah melayu….

  15. celah gigi said,

    laa,aku mula sekolah ugama dari tahun 1972,masa kena pakai songkok,kemana-mana saja waima ke maulud nabi atau apa juga majlis2 keagamaan dan kenduri kahwin atau majlis2 perjumpaan,hehe tak nampak pulak aku tengok org pakai tengkolok,kat siam kot hu hu!

  16. mountdaweller said,

    Laaa celah gigi,

    Kau dari sekolah agama tetapi masih tidak tahu yang mana pakaian islam dan pakaian budaya!. Songkok adalah pakaian asalnya india (hindu) begitu juga tabiat makan sirih dan dibawa kesini oleh pedagang india pada zaman manusia melayu tak kenal seluar pun lagi.Bila sipemakainya nampak segak dan kemas simelayu pun ikut. kan melayu ini senang jadi pengikut. kalau hak orang lain tu semuanya elok dan nak diikut. india masuk ikut india, orang putih masuk ikut orang putih, jepun masuk ikut jepun. cina cakap pelat kita pun ikut pelat, india cakap terbalik kita pun ikut cakap terbalik. dari segi bahasa pun melayu ikut orang. kau tahu tak berapa patahkah perkataan yang kita tuturkan hari ini asalnya dari lidah melayu?

  17. celah gigi said,

    Tak tahu, kalau kau tahu terangkan lah,tapi yg kau kata tu melayu suka ikut
    ikut tu aku setuju la,tapi tak kan lah kau nak salah kan aku atau generasi yg akan datang? Yang jadi masaalh sekarang ni bukan saja ikut-ikutan malahan dah terikut-ikut dan ada juga dah pun dijadikan mesti ikut.Aku tak tahu lah umur kau berapa,munkin kau 70 thn atau lbh,aku ni baru 42 thn,kira merasa juga la pakai songkok,merasa meriah nya pakaian baju melayu teluk belanga,banyak acktiviti kenduri kendarat,jemaah disurau-surau dan rumah2 org kaya yg buat kenduri,walaupun ianya kalau kau kata dari budaya india tapi itulah hakikatnya zaman remaja yg aku lalaui,tapi kini berbeza sekali,nak nampak remaja pakai songkok pun dah tak lagi merata tempat,kalau tengkolok lagi hancuss.Baik dari makanan atau apa saja ia dah dibawa masuk kenegara kita ni,pakaian2 anak2 muda pun dah jadi ikutan,pusat,alor punggung dan alor buah dada dah macam sepuhsen.Betul kau cakap aku tak nafikan tapi macam mana ia bolih berlaku?Kita jgn la ambil zaman tengkolok tu dah lama sgt la Bro,kita ambil zaman songkok la sampai sekarang macam mana ia blh berubah bkn lagi terikut-ikut malahan dah jadi ikutan,lagi satu aku nak tanya kat kau, errr kau pakai tengkolok ke? he he salam perkenalan!Kau jgn marah,kita tak mengenali antara satu sama lain kat sini,tapi mana tahu kau jiran aku ke atau sekampong……..

  18. mountdaweller said,

    Sdr. Celah Gigi,

    aku minta maaflah kalau kau tersinggung. bukan niat aku nak menyinggung. aku dah 53 tahun kiranya kau ni adik akulaa. bukan apa aku saja nak mengingatkan orang-orang muda ni. kalau nak jadi pak turut pun biarlah berpada-pada. Macam kau katalah nampak segala lurah dan gaung bila berpakaian. aku setuju sangat dengan kau dalam bab tu. songkok tu aku pun pakai, memang dari bebudak lagi. tengkolok tu pun hanya aku merasa memakai pun masa aku akad nikah dan bersanding dulu. tu pun sekejap jer.

    itulah yang ku katakan, kita tinggalkan yang kita punya dan kita ambil hak orang lain. kita berbangga pula dengan hak orang lain. termasuklah aku juga. aku pun marah juga kat cina tu sebab melangkaui adat. maka biadaplah jadinya!

    kalau nak kenal aku silalah ke blog aku http://www.mountdweller.blogspot. com

    jumpa lagi. assalamu alaikum.

  19. celah gigi said,

    Mulaikum salam,terima kasih,Mountdawellar!

  20. Awang Kata said,

    Setuju kalau Perlembagaan dikaji semula, manakala bahagian kerakyatan kaum imigran pula ditarik balik. Bermakna mana-mana kaum pendatang bolehlah diminta balik ke negara asalnya. Tak menyusahkan negara. Mereka ini masih berfikir dan berjiwa asing…masih terus mahu kekalkan budaya imigran itu. Bukan semuanya … tak sedar di mana mereka berpijak.

  21. penduduk asal said,

    MALAYsia…kalau pendatang tak dpt terima ni…mtk digugurkan kerakyatan,balik la ke negara asal…sana boleh buat apa yang “kamu” mahu..jgn melalak mcm anjing…syukur maseh disini dan dibenarkan hidup…org melayu cukup bermurah hati dan bertoleransi kerana tidak menghantar “nenek moyang” kamu balik ke negara asal masa dulu oleh kerajaan “Melayu”…siap hina islam lagi..dahsyat betul si mata sepet ni..diberi betis nak paha…kpd bumiputera jgn sokong DAP…seronok sangat ke dibelasah komunis dulu2…fikir2 kan lah….sama2 kita jaga kedaulatan negara tercinta ini…jaga tatatertib dan hormat menghormati…kpd non bumi…bersyukurlah diberi “kehidupan” di bumi bertuah MALAYsia…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: