5 June, 2008

Minyak Oh Minyak!

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi tagged , , at 1:47 am by Ketua Perusuh

Sesungguhnya saya tidak mampu untuk menahan diri daripada ketawa besar petang semalam sewaktu mendapat berita mengenai kenaikan harga bahan bakar (minyak petrol dan diesel) yang dinaikkan sehingga 41%. Jangan pula anda semua salah sangka. Saya ketawa kerana telahan (ramalan) mengenai kenaikan harga minyak yang pernah saya buat nampaknya hampir tepat daripada apa yang diumumkan oleh Abdullah Ahmad Badawi.

Saya cuma menjangkakan kenaikan setinggi RM2.60 seliter bagi minyak petrol namun Abdullah Ahmad Badawi berjaya menaikkan harga minyak petrol sehingga RM2.70. Nampak gayanya Abdullah Ahmad Badawi mungkin ada membaca (bolehkah anda percaya Abdullah Ahmad Badawi suka membaca?) artikel di laman ini.

Cuma apa yang saya terlepas pandang adalah tarikh sebenar kenaikan harga minyak dimana saya pernah menjangkakan ianya naik sebelum suku kedua 2009. Nampaknya harga minyak dinaikkan lebih awal (12 bulan awal). Efek dari kenaikan harga minyak pastinya anda semua boleh jangkakan. Kos sara hidup akan naik dan yang pastinya yang tertekan adalah semua rakyat Malaysia tidak kira yang kaya mahupun yang miskin.

Yang miskin pastinya akan lebih sengsara manakala yang dahulunya kaya mungkin sudah turun tarafnya kepada sederhana. Teori domino tidak dapat dielak bagi mana-mana elemen ekonomi. Jika kos bahan bakar naik, maka kos operasi akan naik dan tentunya harga pengeluaran akan naik dan sekaligus menaikkan semua harga barangan dipasaran.

Kepada semua rakyat Malaysia, saya amat berharap anda semua jangan terkejut apabila Kerajaan Malaysia pimpinan Abdullah Ahmad Badawi akan menaikkan harga minyak petrol sekali lagi sekitar Ogos ini pada kadar RM0.30 seliter. Ini adalah bagi menampung kekurangan nilaian yang perlu untuk meletakkan harga minyak hanya sedikit dibawah harga pasaran dunia iaitu RM3.80 seliter (jangkaan).

Saya jangkakan teknik yang sama juga akan digunapakai bagi mengesahkan kenaikan harga minyak petrol pada Ogos 2008 ini. Teknik dan manipulasi yang sama dengan bantuan semua akhbar-akhbar harian tempatan.

Tahniah juga saya ingin ucapkan bagi anda (sesiapa pun) yang telah memberikan kemenangan mutlak kepada Barisan Nasional yang mana telah membalas jasa anda dengan menaikkan harga bahan bakar dan seterusnya akan menaikkan harga barangan keperluan asas.

Jangan risau kerana jika anda terus menerus memberikan kepercayaan kepada Barisan Nasional untuk menerajui Malaysia, harga minyak pasti akan naik terutamanya minyak petrol yang pastinya akan mencecah RM5 seliter (seawal 2012).

60 Comments »

  1. PA said,

    Yg penting Abdullah perlu diturunkan dulu. Tp ada pulak yg menjulang Abdullah ni, kononnya paling best punya PM.

    Cuba rakyat Malaysia fikir elok-elok. Yg layak jd PM ganti Abdullah, cuma sorang tu sahaja kah? Kalau takdir lambat atau tak dapat dia jd PM, maka apakah rakyat patut terus bagi masa kpd flip-flop?

    Kadang-kadang ada fikir jugak: rakyat atau pemimpij rakyat perlu jaga kepentingan sorang tu saja atau PM sekarang atau kepentingan ramai?

    Mana lebih penting?

  2. Aku Orang Selangor said,

    Dear KP,
    What a stupid comment !!! Ha ha ha ….

    Saya kurang minat politik – tapi komen tuan itu menampakkan kedangkalan analisis tuan. Harga minyak naik ekoran harganya naik secara global. Dollah Badawi tak boleh kawal, malahan sesiapun, waima pendokong BA macam tuan, DAP, PKR,PAS atau apa-ap pun tak boleh kawal!

    Kalaulah boleh kawal dah lama BA menunaikan janji manifestonya. “Hari ini menang Esok Harga Minyak Turun”!! Bullshit !!!

  3. Orang Kampong said,

    Tuan baliklah kampong macam saya ni naik basikal saja. Tak perlu risau harga minyak naik.

    Tuan baliklah kampong macam saya ni. Tanam ubi keledek boleh tampong sikit makanan dari beras.

    Tuan baliklah kampong macam saya ni. Bela sekor dua ayam itik kambing dan lembu – boleh tampong kos makan ayam kentucky atau burger mc donald.

    Tuan baliklah kampong macam saya ni. Tak perlu risau sangat dengan politik negara yang kelam kabut sekarang ni ….

    Kalau tuan tak mahu balik kampong – pindahlah tuan ke negara lain – yang harga minyaknya murah….pakai aje minyak atar!!

  4. Orang Kampong 2 said,

    Hai tuan, tuan orang bisnes besar pun risau pasal minyak naik? Rumah banglow, kereta melayap, isteri 2 …. kelab sana sini ….. ontahlah eden tak tau apa kerenah tuan tu ….!!

  5. isyak said,

    Janji2 orang kuat janji je yang boleh turunkan harga minyak masa sekarang ni. Aku tetap gak dengan pendirian aku, bab barang naik minyak naik ke apa benda naik bukannya salah parti ke individu ke, dah sah2 krisis global semua benda naik. Yang aku nak tergelak ada pulak yang ambik kesempatan kata padan muka undi BN tengok harga barang terus naik. Habis tu, kalaulah tiba2 dulu PR menang benda ni tak berlaku ke? Wallahualam lah. Tapi cetek sungguh lah pemikiran orang yang pikir macam tu. Tapi yang penting sekarang negara kita nih tak payah lah duk rusuh sana sini macam negara2 lain tu. Mesti ada cara lain nak yang baguih sikit nak menangani situasi ini. Redha je lah… Adalah maksud semua ni…

  6. […] Minyak Oh Minyak! […]

  7. taichi master said,

    sah la sapa yg cakap harga minyak kat malaysia murah lagi sengal ubi..ko tau x harga kat singapore murah sbb gaji minimum dorg pun SD 1200.00.kalo kat thailand lak mana ade tol ngan road tax.nape ko x banding ngan brunei ker..arab saudi ke..bahrain ker..baik ko banding kan ngan jepun..dah tentu lagi murah..xpun ko banding kan tembikai susu kat malaysia ngan kat jepun..tembikai susu kat malaysia murah sbb kita ade tanam..kat jepun harga dia boleh beli motosikal sbb dia import..
    Apalah sengal nyer korang ni???

  8. enter2explore said,

    SEMOGA “JASA” PM AHMAD BADAWI AKAN DIKENANG BILA BELIAU BERSARA KELAK SEBAGAI PM YANG HANYA TAHU MENJUAL “MINYAK” SAHAJA!..AMIN

  9. orang minyak said,

    untuk orang kampong

    bila harga beras naik-ubah cara hidup macam ‘orang kampong’ yang balik ke kampung dan tanam keledek

    bila harga kfc/mc donald naik-ubah cara hidup macam ‘orang kampong’ yang balik kampung dan bela itik ayam

    bila harga minyak naik-ubah cara hidup macam ‘orang kampong’ yang balik kampung naik basikal tanpa risau pasal harga minyak naik

    nampaknya orang kampong telah berjaya mengubah cara hidupnya seperti yang selalu diuar-uarkan oleh PM flip-flop Badawi!. maka jgn terkejut jikalau anda terserempak dgn ‘orang kampong’ yang hanya memakai singlet, berseluar pendek, menaiki basikal sambil membawa itik ayam!..bodohnya kamu wahai orang kampong!!!..huhu

  10. Minyak urut said,

    Tepat selaki,org minyak…..kah kah kah
    Bodoh cum bangang,kalau dulu sebulan blh 2 kali blk kampong jengok mak dan pusara abah dan keluarga,kini setahun sekali lah balik kampong,apa lah nak jadi dgn PM kita ni.Mana punya penasihat la dia pakai.Nasib nasib……….

  11. Orang Kampong said,

    Orang minyak o orang minyak ……

    sifat orang minyak ni kekadang tak nampak dek orang lain …. badannya hitam berkilat disapu minyak tar, kerja mengintai, mencuri, menyamun dan kekadang bila jumpe perempuan buat lah bendu tu …… memperkosa.

    apa taknya, gaji trak seberapa, cara hidup macam orang kekaya, macam bintang holly dan bolly dan malay wood. seluar, baju, telefon dan aksesori mesti berjenama – tak main pasar malam. pasar malam standard pendatang asing sahaja. kereta nak besar dan ubahsuai sana sini – cermin nak gelap. maklumlah golongan vip. makan lak tu kat kfc, mcd, pizza hut atau kat bistro sambil dengar lelagu p ramlee dan saloma ataupun yang ciplak masakini. isteri sentiasa melawa dan kekadang bila kat klcc tujuk pusatnya yang bertindik…!

    orang minyak malu kerana berasal dari kampong – malu nak ngaku datuk neneknya orang kampong. dia tak makan ubi tapi makan aji no moto. dia tak makan keledek tapi makan sos tomato. dia tak makan intik tapi makan ayam kfc. dia tak makan lempeng tapi makan pizza. dia tak makan tempe tapi makan sandwich atau double-king burger. kalau makan kat warong nanti standard hidupnya jatuh, maruahnya tercalar! malu kelaurganya…

    orang minyak malu duduk rumah papan, dia lebih suka duduk “rumah merpati”. dia tak baca akhbar perdana, dia baca harakah dan suara keadilan. dia tak tengok rtm 1, 2 dan tv3. dia tengok bloomberg dan cnn. malu dia berbuat demikian …. jatuh mertabatnya vvip nya.

    dia malu pakai singlet, dia malu berbasikal dan dia malu berjalan kaki. tu sebab isterinya terikut-ikut tak pakai bra, tu sebabnya dia meloncor laju dengan kereta modified nya, tu sebabnya dia parking kat no parking area ataupun betul-betul depan pintu kedai. kereta besar dan menjalar – kaki dan lututnya sakit nak berjalan sikit !!!

    orang minyak memang bijak pandai …. bergeliga hotaknya …. tu sebabnya dia tak boleh berubah mindanya. dia lebih suka kutuk pm, pemimpin dan bn…..tapi hantar anaknya ke sekolah kerajaan, kerja dengan kerajaan dan beli rumah pun tunggu diskaun bumiputera.

    orang kampong memang bodoh cum bangang ….. tapi sedarlah wahai orang minyak asal usulmu …… lelama jadi tahi minyak la lu …….

  12. Aku tak de parti, tapi pi undi said,

    Tak pe…. kita kan Rakyat Malaysia yang sentiasa patuh kepada pemerintah. Apa saja pemerintah kata, maka kena lah patuh, macam mufti perak kata la, kena ikut Islam Hadhari, sebab benda tu sangat baik.
    Jadi, sekarang ni kenalah ikut kata pengasas Islam Hadhari, Pak Lah. Kena juga ikut cakap orang kanan Pak Lah, Tok Najib, supaya ubah cara hidup kita. Jadi, ada satu cara nak ubah cara hidup supaya dapat kawal perbelanjaan.
    MULAI MINGGU INI, KITA CUMA KERJA 60% DARI HARI-HARI BEKERJA. KALAU KITA KERJA 5 HARI SEMINGGU, MAKA KITA CUMA KERJA 3 HARI SEMINGGU MULAI MINGGU DEPAN.
    Lepas ni kita tengoklah kesan kepada ekonomi negara ini. Bayangkan kalau semua pekerja dinegara ini, termasuk polis, askar, bomba, pegawai kerajaan dan swasta, semuanya cuma bekerja 60% dari kerja sekarang, apa ye kesan pada negara dan kerajaan?
    heh he he…. aku nak tengok lama mana Dollah dan kuncu-kuncu dia boleh tahan…

  13. orang dapur said,

    Tak kesahlah org kampungke org bandarke.Aku orang dapur sangatlah tau penangannya.Tak habis lagi hal beras naik tiba-tiba minyak naik,nasib baik tak sakit jantung.Orang yg bercakap memang senang, cubalah rasa kesusahan org lain.Rumah aku tak de astro,tak ada aircond dsb utk jimatkan duit.Aku pakai internet untuk dapatkan ilmu walaupun aku cuma org dapur.Aku nak ajar anak aku sebab aku tak mampu nak bayar tuisyen.Aku pakai kereta proton buruk dah 12 thn tak tukar lagi.Memang aku tinggal di rumah teres sebab aku nak anak aku selesa.Tapi aku bukan org kaya.Suami aku berulang ke KL 45km dari rumah.Dulu dia naik motosikal pukul 5 pagi.Selalu cerita ramai org mati kat tengah jln,buat aku ngeri.Suruh dia naik kereta tapi balik rumah 4 hari sekali.Nasib ada rumah buruk kat KL.Sebab nak jimatkan duit minyak.Aku tinggal dengan anak-anak yg kecil kat rumah bertawakal pada Allah.Takut jugak ada penyamun dan pencuri.Macamana lagi nak ubah gaya hidup?Nak suruh suami aku jalan kaki?Nasib baik aku tak ada baby.Susu baby kamu tau berapa harganya?Bagi RM 50 kat menteri rambut putih tu.apa yg dia dapat beli.

  14. orang minyak said,

    yelah saudara minyak urut. Nampaknya Orang Kampong bukan macam kita. nampaknya dia bukan spesis manusia. manusia yang lahir dari perut ibu, dibidani mak bidan. Orang kampong lahirnya semulajadi. dia lahir dari tanah yang merekah di kuala lumpur. makanya dia semestilah tidak seperti kita semua, yang ada kampung halaman, mak ayah, datuk nenek, adik abang dan saudara mara. bila keluarnya dia dari tanah merekah di kuala lumpur, maka mulalah mengenali dunia dengan pandangan pertama nya tertumpu kepada GRO GRO jalanan, pondan pondan dan kaki drug di sekitar kl.

    saudara minyak urut mesti tahu yang orang kampong tidak seperti kita yang makan makanan yang halal. nasi, ubi keledek waima burger atau pizza sekalipun masih boleh dimakan asalkan halal. orang kampung hanya makan taik anjing disekitar kl, minum air kencing babi takpun sedikit air kencing setan yang melegakan!.

    makanya, orang kampong tidak seperti kita wahai saudara minyak urut. dia tidak pernah dan tidak perlu berbelanja membeli beras seperti orang dapur, dia tidak perlu memikirkan pasal rumah kerana dia anak semulajadi, dia tidak perlu memikirkan ketakutan kepada pencuri kerana dia memang pencuri dan pemeras ugut, dia tidak perlu memikirkan soal minyak kerana dia hanya naik beskal dan jalan kaki,dia juga tidak perlu memikirkan emak ayah saudara mara adik abang kerana dia lahir dari tanah merekah kl.

    pendek kata orang kampong tidak perlu memikirkan satu pun soal untuk meneruskan hidup seperti kita manusia biasa.

    jikalau saudara minyak urut dan orang dapur berjalan jalan disekitar kl tambahan pula di sekitar tempat yang penuh dengan gejala sosial yang tidak sihat seperti chow kit, lorong haji taib, pudu, jalan p.ramlee atau di sekitar jambatan berhampiran dataran merdeka, JANGAN TERKEJUT JIKALAU TERSEREMPAK DENGAN MANUSIA ABNORMAL YANG MAKAN TAIK ANJING, MINUM AIR KENCING BABI, BERAMBUT PANJANG DAN TAK TERURUS, DILENGKAPI DENGAN GADGET YANG MENGARUT SEPERTI MEMBAWA GUNI, BERSELUAR PENDEK DAN BERANTAI KAN RANTAI BESKAL, BERTALI PINGGANGKAN TALI RAPIA DAN BERSELIPARKAN KULIT KAKI.

    KETAHUILAH KITA SEMUA BAHAWA ITULAH ORANG KAMPONG…DIA TELAH LAMA SEWEL DAN GILA..JANGANLAH KITA SEMUA MENGAMBIL HATI DENGAN KOMEN DIA. BIARLAH DIA DENGAN ALAMNYA. KESIAN DIA..MAKANLAH TAIK ANJING BANYAK2 WAHAI ORANG KAMPONG..SEMOGA KAMU BAHAGIA!

  15. Ulamak Sebenar said,

    Kalau awak tak mampu, jangan beli minyak, jangan guna minyak, tapi guna kemudahan yang termampu.

    Kalau anda masih berlagak, awak tak sedar diri awak itu siapa, maka awak tak akan jumpa yang diri awak itu siapa.

    Sebenarnya awak perompak, semua nak dapat secara percuma, secara murah, tapi sedarkah awak yang awak dapat murah dan percuma itu adalah harta negara, harta petronas, harta bangsa.

    Kerana awak mementingkan diri sendiri, awak tak sedar yang awak sudah mengambil harta negara, sedangkan kalau mengikut harga dunia, harga sebenar, awak tak boleh membeli minyak dengan harga sekarang.

    Untuk menjadi harga minyak murah, kerajaan telah mengambil harta negara untuk top up harga minyak.

    Sepatutnya Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri hendaklah dipancung habis-habis, sebab telah mengambil harta negara untuk merendahkan harga minyak.

    Awak tak mau terima hakikat yang awak adalah seorang manusia yuang tak mampu, tapi menyalak macam anjing, salah kerajaan

    Minyak naik pun kecoh, macam nyawa nak tercabut, macam keling karam.

  16. Lancau China said,

    Sedabnya mengata….

    Seperti dalam NTV7, seorang melayu marah dan berka konon kerajaan tak ada otak, naikkan harga petrol sesuka hati. Beliau itu mendakwa konon mewakili PKR dan DAP. (Tak tahulah adakah dia ini jadi president DAP/PKR atau bukan sebab apabila beliau mendakwa, bercakap bagi pehak parti itu)

    Harga Petrol biarlah ditentukan pasaran, jangan asyik minta kerajaan sahaja yang tentukan harganya untuk tinggi atau rendah. Bukankah kita sudah merdeka, jiwa kita bukan jiwa hamba. Kerana jiwa hamba sahaja yang mahu semua benda dintetukan oleh tuan, sedangkan TUAN kepada hamba seperti zaman dulu-dulu, tak releven untuk zaman ini.

    Apalah guna kita merdeka, kalau semua benda mahukan sultan yang buat keputusan, mahu perdana menteri yang bercakap.

    Kalau harga minyak naik, jangan beli minyak, maka market akan turunlah apabila tawaran melebihi permintaan.

    Tapi kenapa jadi bakhal sangat? Hingga buat kerja bodoh!

  17. Harga petrol sepatutnya ditentukan oleh pasaran, tetapi kerajaan Malaysia tidak mengambil cara itu, sebaliknya mengambil harta negara untuk top up harga supaya petrol boleh dibeli dengan murah.

    Kerja zalim ini sepatutnya dihentikan, kerana harta negara, harta bangsa, harta petronas adalah milik semua rakyat, yang seharusnya disimpan dan dijaga dengan baik oleh kerajaan.

    Untuk apakah harga petrol sahaja yang dipelihara oleh Kerajaan sedangkan, ada manusia dalam negara ini masih hidup meskin, tak mampu mempunyai tempat tinggal, tidak mampu membeli makanan, tidak mampu memenuhi kehendak bini dan anak-anak.

    Akan tetapi mereka yang mempunyai perniagaan, mempunyai lori, mempunyai bas, kereta dan motosikal tidak pernah pun mengelurkan wang dari keuntungan perniagaan membantu orang-orang meskin sebenar, sedangkan sama-sama hidup dalam sebuah negara. Sama-sama berkongsi harta negara.

    Orang-orang yang minum petrol kerana tembolok sendiri ini, meraung, mengacau, mengugut dan mengganas semata-mata kerana mahukan kerajaan mengawal harga petrol, tetapi mengambil harta negara, harta petronas dan bangsa.

  18. Penjaja Anak Ramai said,

    Awat dok bandingkan harga minyak dgn negara pengimpot minyak….awat tk bandingkan dgn brunei……
    Balik kampng tanam mangga,buleh juai…kalau juai kt luar ikut harga pasaran…kalau anak menantu sedara mara yg datang,kalau juai kasi diskaun atau pree jeee….takkan anak pinak,sedara mara nk juai harga tinggi kot…..ye laaa….kita kan ke PENGELUAR mangga.

  19. Orang Kampong 2 said,

    Aslm. semua terutamnya vip Orang Minyak,

    Saya pun hairan mengapa vip Orang Minyak bersikap emosional terhadap komen Orang Kampong. Dia hanya ingin menyedarkan kita tentang asal usul kita yang rata2nya datng dari kampong. Dia bukan meminta kita balik kampong, naik basikal, berseluar pendek, memundak guni dan meracau sepanjang jalan macam orang sewel. Dia hanya menyeru kita agar berjimat – kalau ada tanah sekangkang kera sama ada di halaman atau di belakang rumah, bercucuk tanamlah dengan apa yang kita mahu – pokok lada, serai atau apa-apa yang boleh hidup. Sekurang2nya 10 sen ke 20 sen ke kita dah jimat. …. tak lah kita semuanya beli dari supermarket atau mini market atau kedai runcit.

    Orang Minyak kena faham – harga minyak ikut pasaran dunia dan bukan boleh ditentukan oleh kerajaan walaupun Malaysia pengeluar minyak. Sampai bila kita mahu subsidi minyak sedangkan rezab minyak kita kina mengecil. Begitu juga dengan harga beras, harga tepung, harga komoditi lelainnya – semuanya ditentukan oleh pasaran. Harga itu bukan sesuka hati nak naik tetapi disebabkan lonjakan harga di seluruh dunia – yang di barat, di timur, di selatan mahupun di utara. Kita sudah bernasib baik kerana punya kerajaan yang serba sedikit prihatin – sanggup beri subsidi berbillion ringgit. Syukur lah …. soal nak undi, nak sokong kerajaan atau tidak tak timbul – yang afdhalnya – kita terima dengan redha semua ketentuan Allah.

    Sebenarnya macam-macam cara kita boleh berjimat – sama ada cara makanan kita dan car hidup kita. Tak payahlah saya nak beritahu semuanya. Orang Minyak fikirlah sendiri ….

    Bukan nak mengata yang bukan2 kepada Orang Kampong – minum kencing anjing la, makn tahi babi la …. ini melambangkan kesewelan Orang Minyak sendiri. Maaf cakap – bercakap pandai hati tapi tak boleh ditegur!

    Saya percaya Orang Kampong walaupun hidupnya “susah” tapi hatinya tenang. Tapi saya yakin yang Orang Kampong tak susah – kerana saya percaya hidupnya penuh kesederhanaan. Tidaklah macam kita ni … siang malam fikir fulus sahaja – tak de fulus matilah kita!

    Jangam mengata Orang Kampong kerana saya pun orang kampong dan saya percaya Orang Minyak pun berakar umbi dari kampong – entah2 lebih hulu dari kampong Orang Kampong. Waullahualam!

  20. Telefon biru said,

    Apa pun tu aterkutuk tu perlu turun. Banyak sangat isu tak boleh handle. Ada penasihat pun mcm ayam berak kapur je. Sengal Nak MAMPOS!!!! Boleh blah la BN anjing!!!!

  21. Telefon biru said,

    Apa pun tu tua terkutuk tu perlu turun. Banyak sangat isu tak boleh handle. Ada penasihat pun mcm ayam berak kapur je. Sengal Nak MAMPOS!!!! Boleh blah la BN anjing!!!!

  22. kulatlapok said,

    biaq semua barang naik kami semua tak kisah tapi kalu itu satu barang kalu tak mahu naik-naik, alamat meranalah ia..!!

  23. Minyak urut said,

    Apa nak kisah sangat kulatlapok,minyak urut kan ada……!Aisay cakap pasal minyak ni,ada ke org yg tak bising kalau minyak naik sampai 78 seng?78 seng beb seliter,bkn setong! Kita munkin blh bertahan lagi klau minyak naik,tapi tau tak kesan nya! Buat lancau cina,anda mmg lancau cum banggang,anda tinggal kat mana,kat kuala kubu bahru ke?Kat Kulim ke atau kat Labis,atau pun kat Betong? Tak pa la kalau anda naik bas atau pengangkutan awam,ni kat KL la Lancau,mana blh nak harap pengangkutan awam,teksi mmg macam cibai,bas metro atau Rapid lagi mcm lancau.Minyak adalah barang yg penting mana blh kata kalau mahal tak payah beli nanti harganya blh terkawal,ha ha hu hu, tu la awk lancau,mak suruh baca buku anda baca komik,citer doreamon,mastika la URTV la BH,masaalh utama nanti sila anda nantikan 3 hingga 4 bln akan datang harga2 brg tentu akan mencanak naik macam lancau juga,saya nasikatkan dgn lancau lbh baik belajar dulu dgn ULAMA SEBENAR tentang bab maki2 ni,tanya ULAMAK SEBENAR apa bezanya minyak and minyak tanah??? huhu!

  24. laksamana3 said,

    Perlukah anda Lancau cina,Ulamak sebenar dan belacan goreng,tersenyum kiranya harga minyak dinaikkan kerajaan? Kiranya anda tersenyum dan senang hati dgn keputusan kerajaan menaikan minyak sebyk 78 sen seliter itu tanda nya anda adalah org yg tidak lagi siuman dan munkin juga anda adalah org yg kaya raya dgn harta peningalan datuk nenek anda yg anda gunakan tanpa rasa penat dan lelah atau anda adalah salah seorang kontraktor UMNO yg mark-up harga sesuatau projek kerajaan sehingga 300 % dan menjualkanya pula kepada kontraktor bangsa lain dan membayar apa saja yg anda suka mengikut nafsu kerana wang yg anda dapat itu dgn cara yg amat mudah.Munkin juga Ulamak sebenar menadah tangan memohon rezeki dari tuhan tanpa membanting tulang dan membayar apa sahja asalkan ia halal dan apa bila habis wang nya maka menadah tangan lagi meminta dgn tuhan agar dilimpah kan rezeki dgn tidak putus.Namun bagi kami rakyat biasa yg tiada berkepentingan dan tiada ditinggalkan harta juga mendoakan agar dimurahkan rezeki namun berkeja demi keluarga 12 hingga 14 jam sehari semata-mata mencari rezeki yg halal,bertangungjawap dan tidak mahu menyusahkan sesiapa terpaksa juga merungut dgn kenaikan yg tidak diduga.Perlu anda ingat sejak dari kenaikan 30 sen kita seblm kenaikan 78 sen,harga2 barangan keperluan harian melambong bkn sekadar 10 % malahan melebihi dari itu.Blm reda dgn kenaikan satu persatu brg2 kepeluan harian naik disebabkan impak harga minyak sbyk 30 sen kini dgn kenaikan 78 sen tentu akan terasa 3 hinnga 4 bln lagi sedangkan pendapatan org seperti saya yg tiada kenaikan gaji seperti kaki tangan kerajaan.Mengapa tiada usaha untuk menyelaras kan pendapatan, kita menerima gaji yg sedikit tetapi terpaksa membelanjakan kperluan harian yg tinggi.Bagi org bujang mmg ia tidak terasa namun bagai mana pula dgn org yg punyai anak yg ramai.Setujukah anda Orang Minyak atau Orang Kampung,telefon biru dan penjaja anak ramai bahwa kenaikan yg kita belanja sebulan untuk brg keperluan harian dan petrol adalah melebihi dari RM 500 lbh walu pun ia telah berjimat.Saya yakin,anda sama seperti saya membeli:

    1.Beras 2.Minyak masak 3.Gas memasak 5.Gula 6.Tepong
    7.Susu 3.Asam&belacan 4.Garam&rempah 7.Sayur&ikan 8.Ayam&daging.
    Ini adalh sebahgian yg perlu kita beli,contoh beras ia naik sehingga RM 10.00 @10 kgs, minyak masak RM 3.00 lbh, gas hampir RM 5.00,susu krimier 60 sen setin biasa,kira lah dgn lain2 barangan yg penting seperti org yg puyai 3 hingga 4 org anak atau org yg seperti saya punyai 7 org anak ditambah pula dgn kini minyak naik sehingga 41 %.Tidak kah saya atau org seperti saya menyumpah kerajaan yg mengambil jalan mudah dan tiada pengumuman untuk menaikan harga.Kerajaan ini dia fikir dia dah cukup mebantu meringan kan rakyat,tetapi perlu ingat sebelum PRU ke 12 lagi telah ada ura2 akan ada kenaikan harga minyak dan ramalan harga yg dinaikan, so itu tidak lain ada lah prop[osal yg dirancang agar subsidi2 ini kan ada pihak yg dapat keuntungan.So tahniah buat pihak yg mencadangkan proposal dan kita tunggu dan lihat apa akan terjadi seterusnya dgn kepimpinan PM yg sudah tidak lagi diterima rakyat kebanyakan mejalankan tugas, ini hanyalah pandangan,maaf kata!!!Salam sejatera dan hidup mesti diteruskan!!!!

  25. Wakil Ayah Pin said,

    Saya berdoa kepada Allah swt semuga anda yang mengamuk, berperang dan berkasar bahasa mempunyai kesabaran tinggi dalam suasa kerajaan menarik balik subsidi minyak menjadikan harga minyak petrol naik 78 sen slt.

    Apapun anda sudah terlepas dari merompak harta negara dengan banyaknya, kerana harga petrol itu, tetapi sebenarnya anda masih membuat dosa menjadi perompak kerana mendapat subsidi yang sedikit itu.

    Harga petrol yang patut murah ialah petrol petronas, dan bukan petrol minyak shell, bukan esso, bukan cultex, bukan BP dan bukan station yang kepunyaan negara asing. Itu sebenarnya.

    Malangnya Petronas terpaksa berkongsi subsidi dengan shell, esso, cultex dan BP. Ini tidak adil.

    Negara kita iaitu petronal menual minyak untuk negara luar, sedikit sangat untuk kegunaan dalam negeri. Maka minyak yang anda beli sebenarnya adalah minyak import dari luar negeri, bukan minyak petrol keluaran Malaysia.

    Jada kepada yang telah bermaki-maki, berkasar bahasa, eloklah betulkan amalan anda, jangan jadi orang-orang yang tidak kuat iman, kerana saya takut anda masuk dalam golongan orang rugi.

  26. kerepek pedas said,

    ha ha tak kira lah dari syarikat mana sekali pun,harga minyak telah pun dinaikkan,namun berbagai pendapat tak kira lah yg maki atau yg gembira dgn kenaikan ini,rugi tu mmg tak dapat dielakan lagi,apa blh buat kita tiada terdaya dan tidak seperti negar2 lain yg menunjukan rasa ketidak puasan hati dgn cara lbh keras kerana org malaysia masih impikan keamanan tetapi sampai bilakah kita blh pendam kan perasaan ini.Ramai juga yg faham ini adalh krisis global yg mmg pasaran tiada menentu,tetapi perlaksanaan nya biar lah bertahap!Mengapa kenaikan dari 30 sen itu tiada apa2 lagi keberkesanan yg dijanjikan untuk memperbaiki tahap dan mutu perkidmatan awam dan perbayakan jalan2 yg tiada bertol.Dikuala Lumpur misal nya,jalan raya semakin sesak,mutu jalanraya masih ditahap serupa,perkhidmatan bas2 Metro sama seperti teksi,sesuka hati nak berhenti tiada masa yg tetap,pendek kata jgn harap untuk sampai pada waktu nya, kerana servis mereka bergantung kepada komisen,biar penumpang macam sardin,pandu ikut selera atau mood pemandu itu sendiri.Rapid,waktu mula operasi nya mmg canggih,pemandu sopan, masa tetap,sekarang bila dah lama sedikit kawasan itu kurang penumpang maka masa nya juga berubah tak lagi blh diharapkan,kalau org yg tungg tu sebahgian dari Wakil ayah pin pun termaki juga dia akan bas2 yg ditunggu tu.Katakan lah wahai pemerintah,mana mutu yg hendak anda tingkatkan?Mana dia, katakan,dimana? Kini kenaikan 78 sen telah baru berlalu,kesan mmg tidak lagi terasa,byk subsidi2 lain pula diperkenalkan,kenderaan2 dari luar negara pun di boleh kan pula mingisi minyak setelah dilarang dari berbuat demikian,meraka melarang dan membenarkan pulak selepas itu,tentu mereka kasihan kepada pengusaha2 minyak dari kerugian.Mengapa sebelum membuat keputusan tidak mereka memikirkan pekara itu,tiada kajian kah atau tiada sesiapun yg membatalkan nya dan membenarkan pula tidak membuat kajian terlebih dahulu.Tentu org Singapura makin naik tocang kerana tiada org singapura di selatan tanah air mengisi minyak maka johor akan rugi sama seperti satu masa dulu cuti hujung mingu hari Jumaat ditukarkan pada hari Ahad kerana Johor akan menjadi untung kerana mempunyai cuti hujung minggu yg sama.Serupa juga diutara sempadan Thai,mereka blh berulang balik, malahan blh menyelup kerana kelemahan2 penguat kuasaan yg tidak cukup angota dan tegas.Apa kah tiada cara2 lain yg blh dilakukan oleh kerajaan Abdullah Badawi dari pada 78 sen ia kurang kan kepada 35 sen dan kenderaan luar negara tidak dibenarkan mengisi minyak disempadan dan mempertingkat penguatkuasaan yg tegas dari segi saman2 yg dikutip dgn setiap kesalahan jalan raya tak kira kereta dan motorsikal waima pejalan kali sekali pun.Kuitpan2 cukai juga dipertingkat kan dan rasuah diperangi habis habisan munkin dgn cara itu tidak payah lah nak memberi berbagai-bagai kategori2 subsidi yg tentunya nanti ada saja penipuan yg timbul.Pos Malaysia pula sudah tentu nanti akan melantik sebuah syrikat untuk membayar dan melayan segala pembayaran subsidi yg satu ketika dulu skim komputer KWSP di salah gunakan.Maaf kata ini hanya lah pandangan dan pengalaman yg telah berlalu,apa saja skim2 yg diperkenalkan oleh kerajaan tiada byk yg berjaya.Maka dgn ini apa yg blh kita laku kan lagi,tungu bagai apa yg kulatlapok kata kan, jgn sampai satu brg tu yg tak blh naik,tiada guna lagi minyak urut,tiada terbau lagi belacan goreng,tiada lagi takut dgn org minyak,tiada lagi beraya bersama org kampong yg ada termampu oleh nya menantikan wahyu Ayah Pin turun dari langit yg di wahyu kan kepada Ulamak Sebenar maka wahyu nya berbunyi ‘maka hendak lah kamu menadah kan air hujan yg turun pada malam jumaat didalam bekas air dan di gaul pula dgn Lancau cina’ hu hu…..jgn marah…..!

  27. Sangat Sabar Orangnya said,

    Bila saya baca komen-komen kau orang, naik kesian pula saya membacanya betapa sukarnya hidup tanpa minyak petrol itu.

    Kalau dulu kerajaan merompak harta negara untuk merendahkan harga, bagi subsidi, maka apa lah salahnya kalau rakyat kali ini merompak harta sama sendiri, sebab hidup dah susah.

    Rompak atau ragut beg tangan, rompak bank, pecah rumah, melarikan kereka, curi motosikal dan menyamun taukey-tuakey. Untuk cari makan, perut punya pasal.

    Misalnya gaji polis pun bukan cukup nak bagi makan anak bini, terpaksalah rasuah atau merompak bank, guna pistol itulah.

    Askar pun ada senapang, boleh juga merompak.

    Yang tak mau merompak, duduklah tepi jalan, minta sedekah, atau di masjid-masjid, atau di gereja-gereja atau di kuil-kuil, atau di tokong-tokong, nanti orang yang kaya akan bagi sedekah.

    mamak dan kedai mamak kita serbut, ambil roti canai, apamacam?

  28. salam,

    jangan asyik mencari kesalahan kerajaan sahaja. sebaliknya cari penyelesaian menghadapi krisis minyak. minyak bukan masalah dalaman Malaysia sebaliknya adalah masalah antarabangsa. memang kita sebagai negara pengeluar minyak tetapi bukan banyak sangat pun minyak kat malaysia nie. kita pun tidak berada dalam senarai 20 pengeluar minyak utama dunia. jadi jangan jadi pembangkang yang bodoh yang langsung tidak tahu fakta dan hanya pengaruhi orang kampung.

    apa-apa pun langkah kerajaan potong elaun menteri tak nak pula puji… kerajaan selangor tak dapat bagi air percuma apa cerita…??? kalau ketua perusuh pun tak nak rebat boleh bagi nama pada kerajaan ye.. takderlah kerajaan nak bazir duit bayar rebat tunai pada ketua perusuh.

    langsung tak tahu bersyukur…!!!

  29. rk71 said,

    kenapa harga dinaik secara tiba-tiba…. agaknya..agaknya..agaknya….singapore suruh kot…rakyat singapore tidak dibenarkan mengisi minyak di stesen berhampiran sempadan bermula 9hb… so…. kerajaan pun, bermula 5hb. menaikkan harga minyak ..jadi senyap terus isu jual minyak pada kenderaan negara jiran…ini perlu difikirkan….memang pelik tindakan drastik kerajaan menaikkan harga minyak… apa kata kalau disyor kan jual saja minyak kita kepada kenderaan jiran mengikut nilai matawang mereka… contohnya jual saja minyak pada kenderaan singpore Sin dollar 2.7/liter dan untuk kenderaan Thailand 270bath/liter…..

  30. Tidak mau jadi tolol said,

    Naik turun harga minyak bukan ditentukan oleh kerajaan, sebab kerajaan bukan yang berniaga, tetapi ditentukan oleh market hadapan tentang minyak.

    Apa yang berlaku sekarang, harga minyak menjadi tinggi sebab kerajaan menarik sebahagian subsidi yang tolong top up harga, sebab itu harga jadi rm2.70 seliter.

    Duit untuk subsisi itu diambil dari harta negara, yang mendapat untung ialah taukey-taukey. yang sepatutnya hanya station minyak petronas shaja yang dapat subsidi bukan station lain seperti shell, esso, bp atau cultex.

    Jadi walaupun kita tak tahu macam mana proses itu dibuat tentang harga, tapi kita jangan macam bodoh tak ada maklumat.

    Kita dah maju, minda pun dah sekolah, paling bodoh pun dah tahu membaca dan menulis, janganlah semua benda kita jadi ala-ala tolol dalam hal dunia. Semua benda dikata kerajaan, sedangkan bendanya tidak begitu.

    Keluarlah sikit dari kepompong, buka minda.

    Sampai bila kita nak minta kerajaan kawal dan tentukan cara hidup ni? Sampai bila?

    Mendesak kerajaan supaya kerajaan kita macam kerajaan negara-negara lain, adalah ibarat kita memusing jam kebelakang.

  31. orang minyak said,

    Petikan dibawah ditujukan kepada orang kampung, orang kampong2, ULAMAK SEBENAR dan sesiapa yang seangkatan dengannya..enjoy

    WHAT IS NEVER MENTIONED IN Mainstream Media like NST/TheStar/ Utusan/BH are
    these facts….

    Malaysian PerCapita Income USD 5000 VS
    Singaporean PerCapita Income USD 25000

    Further The Star made a comparison of prices in Thailand , Singapore and
    Indonesia .
    For Thailand it is quoted at RM3.90/liter, however are they aware that in
    Thailand new cars are cheaper than Malaysia by RM10,000? They pay only one
    life time for their driving license? No renewal fee after that? Also that
    goes for road tax as well? And do TheStar also aware that you can drive all
    the way from Hadtyai to Bangkok on a six lane highway without paying any
    Tolls ??!!

    Whereas here in Malaysia you have to pay yearly renewal for road tax ,
    driving license and TOLLS, TOLLS, TOLLS!!!

    For Singapore how can you quote RM 5.20 ? Please quote in Singapore Dollars
    because they are earning in Sing Dollars. You might as well say Europeans
    are paying RM10/liter. RM5.20/liter = Sing $ 2.20/liter, still cheaper than
    Malaysia in view of fact that Singapore is not a crude oil exporter. Are
    you saying that you fill up petrol in Singapore by paying Ringgit?

    In economy, dollar to dollar must be compared as apple to apple. Not
    comparing like durian in M’sia is much cheaper than durian in Japan!! Of
    course-lah, Japan is not durian producer!!! Comparing Malaysian durian with
    Thailand durian make more sense!!

    For Indonesia we might say is cheaper there at RM2.07/liter but compare
    that to their level of income!

    Now, let us compare the price with OIL PRODUCING countries:

    UAE RM1.19/litre
    Eygpt RM1.03/litre
    Bahrain RM0.87/litre
    Qatar RM0.68/litre
    Kuwait RM0.67/litre
    Saudi Arabia RM0.38/litre
    IranRM0.35/litre
    Nigeria RM0.32/litre
    Turkmenistan RM0.25/litre
    Venezuela RM0.16/litre
    MALAYSIA RM2.70/litre

    RM 2.70!!! Individual perspective:

    As of last month a Toyota Vios would ’cause a damage’ of about RM 89,000.
    In the international market, a Toyota Vios is about USD 19,000
    USD 19,000 = RM 62,700 (using the indicative rates of USD 1 = RM 3.30)
    That makes Malaysian Vios owners pay an extra RM 26,300.

    This RM 26,300 should be cost of operations, profit and tax because the
    transportation costs have been factored in to the USD 19,000.

    RM 26,300/ RM625 petrol rebate per year translates to a Vios being used for
    42.08 years.

    I do understand that the RM 625 is a rebate given by the government, but it
    also means that one has to use the Vios for 42.08 years just to make back
    the amount paid in taxes for the usage of a foreign car. Would anyone use
    any kind of car for that long?

    Now with these numbers in front of us, does the subsidy sound like a
    subsidy or does it sound like a penalty? This just seems to be a heavy
    increment in our daily cost of living as we are not only charged with high
    car taxes but also with a drastic increase in fuel price.

    With all the numbers listed out, I urge all Malaysians to join me in
    analyzing the situation further.

    Car taxation is government profit, fuel sales is Petronas’ (GLC) profit
    which also translates into government profit. The government may ridicule
    us Malaysians by saying look at the world market and fuel price world wide.
    Please, we are Malaysians, we fought of the British, had a international
    port in the early centuries (Malacca), home to a racially mixed nation and
    WE ARE NOT STUPID!!!

    We know the international rates are above the USD 130/barrel. We understand
    the fact that the fuel prices are increasing worldwide and we also know
    that major scientist are still contradicting on why this phenomenon is
    happening. Some blame Bush and his plunders around the world and some blame
    climate change and there are others which say petroleum ‘wells’ are getting
    scarce.

    Again we go back to numbers to be more straight fwd

    1 barrel = 159 liters x RM2.70/liter = RM 429 or USD 134

    On 1 hand, we are paying the full cost of 1 barrel of crude oil with RM2.70
    per liter but on the other hand the crude oil only produces 46% of fuel.

    Msia sells crude oil per barrel at USD130 buys back Fuel per barrel at
    USD134. And not forgetting, every barrel of fuel is produced with 2 barrels
    of crude oil.

    1 barrel crude oil = produce 46% fuel (or half of crude oil), therefore
    2 barrel crude oil = approximately 1 barrel fuel
    In other words, each time we sell 2 barrels of crude oil, equivalently we
    will buy back 1 barrel of fuel.

    Financially,
    Malaysiasell 2 barrel crude oil @ USD 130/barrel = USD 260 = RM 858
    then, Malaysia will buy back fuel @ USD 134/barrel = RM 442/barrel
    Thus, Malaysia earn net extra USD 126 = RM 416 for each 2 barrel of crude
    sold/exported vs imported 1 barrel of fuel !!!
    (USD 260-134 = USD 126 = RM416)

    So where this extra USD 126/barrel income is channeled to by Malaysian
    Govt???????? ?

    Another analysis:

    1 barrel crude oil = 159 liters.
    46-47% of a barrel of crude oil = fuel that we use in our vehicles.
    46% of 159 = 73.14 liters.
    @ RM 2.70/liter x 73.14 liter = RM197.48 of fuel per barrel of crude oil.
    This is only 46% of the barrel, mind you. Using RM 3.30 = USD 1, we get
    that a barrel of crude oil produces USD 59.84 worth of petrol fuel (46% of
    1barrel).
    USD 59.84 of USD 130/barrel turns out to be 46% of a barrel as well.

    Another 54% = bitumen, kerosene, and natural gases and so many more.
    And this makes a balance of USD 70.16 that has not been accounted for.

    So this is where I got curious. Where is the subsidy if we are paying 46%
    of the price of a barrel of crude oil when the production of petrol/barrel
    of crude oil is still only 46%?

    In actual fact, we still pay for this as they are charged in the forms of
    fuel surcharge by airlines and road taxes for the building of road (because
    they use the tar/bitumen) and many more excuse charging us but let us just
    leave all that out of our calculations.

    As far as I know, only the politicians who live in Putrajaya and come for
    their Parliament meetings in Kuala Lumpur (approximately 60+ km) are the
    ones to gain as they claim their fuel and toll charges from the money of
    the RAKYAT’s TAX.

    It is so disappointing to see this happen time and time again to the
    Malaysian public, where they are deceived by the propaganda held by the
    politicians and the controls they have over the press.

    Which stupid idiot economist equates rebates for rich or poor with the cc
    of the vehicles? An average office clerk may own a second hand 1300cc
    proton Iswara costing $7,000 (rebate = $625) while the Datuk’s children can
    own a fleet of 10 new cars of BMW, Audi and Volvo all less than 2000cc
    costing $2 millions and get a total rebate of $625 x 10 = $6,250! Wow what
    kind of economists we are keeping in Malaysia…wonder which phD
    certificate that they bought from…

    Misleading concept of Subsidy:

    The word “subsidy” has been brandished by the BN government as if it has so
    generously helped the rakyat and in doing so incurred losses. This simple
    example will help to explain the fallacy:

    Example:
    Ahmad is a fisherman. He sells a fish to you at $10 which is below the
    market value of $15. Let’s assume that he caught the fish from the
    abundance of the sea at little or no cost. Ahmad claims that since the
    market value of the fish is $15 and he sold you the fish for $10, he had
    subsidised you $5 and therefore made a loss of $5.

    Question : Did Ahmad actually make a profit of $10 or loss of $5 which he
    claimed is the subsidy?

    Answer:
    Ahmad makes a profit of $10 which is the difference of the selling price
    ($10) minus the cost price ($0 since the fish was caught from the abundance
    of the sea). There is no subsidy as claimed by Ahmad.

    The BN government claims that it is a subsidy because the oil is kept and
    treated as somebody else’s property (you know who). By right, the oil
    belongs to all citizens of the country and the government is a trustee for
    the citizens. So as in the above simple example, the BN government cannot
    claim that it has subsidised the citizen!

  32. laksamana3 said,

    yes tepat sekali,komentar dari orang minyak,ha tu kalau tak nak jadi bahlol nak ditranslate kan ke dgn bahasa Singapore ke? Lagi satu buat yg tak nak jadi tolol,org kaya yang punyai kenderaan besar2 selain dari org yg berada atau kaya ,mereka ini tingal didalam kawasan bandar paling jauh pun 8 kilometer persegi,pergi kerja pun tak payah nak kena tol,guna minyak pun totet je pergi blk tak sampai RM 10 kalau takat pakai 2000cc.Rakyat yg kebanyakan ni yg paling byk gunakan minyak dan terpaksa lalu jln yg bertol,waima yg gunakan motor pun terasa juga.Byk sangat ke rakyat kebanyakan tinggal dikawasan bandar,selain dari parkir,tol dan minyak itu adalah cost yg mesti wajib dikeluarkan setiap hari.Memang lah kerajaan bkn menetukan harga pasaran secara global tetapi kerajaan jgn lah ambil jln mudah menaik kan harga sebegini tinggi! Negara kita kaya dgn sumber alam semula jadi,lihat semalam bagaimana Petronas adalah pengeluar cecair gas yg terbesar didunia,kita bkn nak duit percuma dari petronas tetapi cukai yg perlu dibayar tentu berbillion dan bagai mana pula cukai2 yg lain2 kalau disatukan.Nak naik kan harga minyak,tiada masaalh,tetapi berpada-pada lah.Tapi kalau diperhatikan sejak dari Pak lah memerintah maaf kata la rakyat selalu saja disusahkan,tu lah yg tolol terus jadi bahlul……Kalau tak pernah nak diaudit kan perniagaan sebesar tu cam mana lah nak jadi pengeluar minyak yg ke 20 terbesar……….Kesian Petronas tak untung agak nya atau untung cipot jer!

  33. kulatlapok said,

    salam ketua perusuh,

    letih lah aku tengok, semua blog asyik cerita minyak je (termasuk le aku), tapi rasanya masa tu rakyat semua dah naik minyak. silap-silap jadi orang minyak. apapun kita semua tak dengarpun negara Brunai dengan masalah minyaknya?

    ps* Teringat masa kecik2, nenek aku masak TAHI MINYAK
    http://www.kulatlapok.blogspot.com

  34. Orang Kampong said,

    Orang Minyak has made a good analysis of the oil-price in Malaysia. He quoted the analysis from The Star, one of the mainstream media in Malaysia. A very good effort!

    We should not compare the oil-price or rather the petrol-price with Singapore or Thailand using Malaysian Ringgit – we should use Sing Dollar or Thai Bhat – the argument in that countries there is no TOL to pay, cheaper car prices and once-a-lifetime payment for a driving license. Further more their income per-capita is higher than us. Wow …. Terrific!!

    I have a few questions for Orang Minyak – does the Petronas staff pay less for their petrol? Or the Prime Minister, the ministers and all the MPs and ADUNs? They pay the same amount as us … no more or less. How much is our oil-reserve? Very marginal compared to the giant oil-producing countries in the middle-east – so we cannot compare the local price with that countries. Million of barrels are produced everyday so they can effort to sell cheaper domestically. Mr. Muhammad Nijad of Iran said once – the oil price is actually very cheap but it was inflated by the buyer, processor and the finished-product seller! If Peronas were able to process the crude-oil on their own – then the petrol price will be very much cheaper.

    Comparing car-prices between Thailand and Malaysia does not fit to the question of petrol-price discussed. Why don’t you compare between Singapore and Malaysia car-prices? Which one is cheaper?

    May be we impose a higher duty rate – an additional income to the government – but, mind you Orang Minyak, these monies are paid back to you and all of us – in the form of “subsidies” for our well being living in Malaysia. Almost free education for our children, no traffic-zoning to pay (not like Singapore – payment is a must), free parking in housing areas – apartments, condos or in other housing estates (not like Singapore – compulsory payment), cheaper assessment rate, cheaper price for consumable goods – flour, sugar, milk and on and on the list. May be we did not realize the efforts done by the government because we did not see the physical-monies involved!!!!

    And lastly, Orang Minyak, a humble suggestion from me. Why don’t you migrate to Singapore or Thailand – your would be wonderful nation? Work and toil there … and start comparing back with Malaysian way of life!!! Sayonara …..!!!

  35. minyak puki said,

    alahai..napela nk gaduh2..sesama serantaukan..tp bila bercakap pasal minyak..tanyala sape2 pun…mesti diorang mengeluh..tipula klu katakan tak.. walhal si orang kampung pun mesti mengeluh..walaupun kononnye ckap cam stedi je..satu ari nanti..bila dah sampainye kesusahan..waktu tula orang kampung akan mengeluh..
    camnila..saya pun bukanla jenis nk sokong sesapa..bg saya minyak naik ada kebaikkan n byk keburukan.mmgla minyak naik bleh membangunkan negara n mengelakkan negara dr menanggung subsidi yg banyak..so kerajaan dapat menjimatkan kos subsidi and duit tu leh digunakan untuk tujuan pembangunan.akan tetapi..sebelum kerajaan nk wat keputusan menaikkan harga sebaik2nya perlu dikaji dengan teliti dan mempastikan keputusan yg dibuat tidak membebankan rakyat dan tidak mendatangkan impak yg terlalu besar kepada rakyat.sebagai contoh..kenaikan harga minyak boleh meningkatkan kadar jenayah..bila rakyat makin tersepit..mcm2 bleh berlaku..bila org dah terdesak kan..kita xboleh bercakap cam org stedi jer..mcm semua tu normal..xsemua rakyat malaysia bergaji besar..berduit banyak..pangkat besar..umah besar..BINI BESAR..so terbaik kita bercakap untuk mewakili semua peringkat..
    memang mungkin orang kampung mampu menangini situasi ini..tapi bg mereka yg xmampu..macam mana?dh ditakdirkan mereka bekerja di banda2 besar di kuala lumpur dengan pendapatan yg sedikit..xkan mereka nk berhenti kerja n keja kat kampung..klu semua fikir camtu..kat kampung plak dh xde keja kosong..sibuk2 rakyat bergaduh sesama sendiri..adakan anda semua perasan..yg pemimpin2 yang TERSAYANG tu semuanya gelakkan kita jer..kononnye kesian padahal hareem..mereka tu semuanya dlm senyap2 mengaut keuntungan dalam hal2 begini..FIKIR2KANLA>>>

  36. Orang Kampong said,

    Hai Minyak Puki,

    Welcome to debacle of the uprising petrol-price in our beloved country. What a good name! Dah lama tak dengar perkataan puki tu. Hopefully you can contribute something so as to “cool down” our blaring tempers … especially to Orang Minyak and his gangs!!!

    First of all let us clear ourselves that oil-price is control by the market and not our government nor our leaders. Our G has to follow the global trend of hiking oil-price resulting in the increasing price for local people like us. What I don’t agree is when people like Orang Minyak blaming and bull-shitting our G and our leaders…. Further more they praise the BA leaders as if they are capable of doing wonders to down-price the said commodity. Actually, the market controls the political scenario and not vice-versa. No matter how stable we stand politically, we are bound to be shaken by the markets. This is a global market issue and not a local political matter.

    Secondly, I just try to cool down the debate by making suggestion of living moderately. Let us grow something in our “sekangkang kera” lands whether in front or at the back-side of our house. Grow some chilly, tomatoes, ubi kayu or anything else, you name it. The small harvest will help us to minimize our daily market-cost. I made a point of reducing our trips to KFC, McDonald or the Pizza Huts….another way of saving our “gaji yang secukup makan sahaja”….. namanya pun “makan gaji”! I also highlighted that we should be thrifty that we should our our-station trips or our daily chores to the office by car-pooling and some other methods – even, using the public transport if necessary. There are so many ways and means we can take to match our budget and expenses. What the Orang Minyak missed was reading between the lines of my comments. He high-headedly blamed the national leaders for raising the petrol-price – as if the leaders must consult him first before the price-hike!!

    Thirdly he worshipped Singapore and Thailand and unashamedly condemning his own country – Malaysia. That’s why I suggested to him to migrate there …. In fact I have been to these countries and many more Asean nations – nothing compared to Malaysia. A very harmonious place to live! He should be thankful to God as well to the government…. The same government that caters Orang Minyak’s schooling days and made him a good and useful citizen.

    And lastly, I never said I was “un-feeling” by the increasing oil-price. I do feel the new burden of having to pay more for the gas for my car as I am a regular traveler.
    I also feel the heavy-shoulder of parting with more cash to purchase food items and the groceries. Luckily, I have no more schooling siblings …. But I did not unnecessarily bark at our government and our leaders because I know that they also have to play the same ball at the same field as the global market forces. And I feel good and always “bersyukur – Alhamdulillah” that the situation is under control – not like Singapore, the country Orang Minyak admires, where the living standard is higher. Do feel your “malay”ship if you live there. At least I can go back to kampong to harvest what I planted before !! Ubi ada, keladi keledek ada – macam-macam ada!

    Well Minyak Puki …… I hope that you are oily too …..!!

  37. laksamana3 said,

    Betul tu,hanya org yg kena numbor ekor je yg tak mengeluh dgn kenaikan haga minyak, errks kalau tak org mabuk,kalau kebanyakan org tak kesah akan kenaikan harga tu tak kan lah bersusun keta2 menunggu giliran nak tuang minyak! Aku yg gaji bawah 2 ribu pun tak sanggup nak berbaris cam tu punya panjang,tapi dari KL nak balik Kota D’sara sangkut 2 jam.Habis nak jadi kan citer tak kan nak senyum je,tentu lah maki hamun,lepas kan geram dalam keta.Tapi aku mmg tak faham la kalau org kampong tetap senang hati waima naik mencanak macam mana sekali pun,betul la heran gua dibuatnya.Jiran aku berbangsa cina yg blh kata kaya la juga,seorang kontraktor beliau pun mengeluh naik malas aku nak terserwempak dgn muka dia ,kalau jumpa tak sudah2 citer pasal minyak.Tapi tak pa la org cam aku ni nak buak cam mana,mmg gaji kena cukupkan ni pula nak tampung tambah duit minyak,adusssss,kampung mmg tak da,ni la kalau dapat isteri ada tanah kat kampong oraite juga,ni isteri ada sebidang la sebidang tanah buat cucuk tanam jer huhu…..Nak kuar ofis nui….

  38. kulatlapok said,

    ADUH KETUA PERUSUH!! ISU MINYAK LAGI..?? NANTI RAKYAT MALAYA AKHIRNYA JADI ORANG MINYAK.

    BLOG ‘CENDAWAN MALAYA’ ADA MAKLUMAT PENTING ISU MINYAK DARI RAKAN KITA DI TOKYO, JEPUN. SILA KE http://www.kulatlapok.blogspot.com.

    SEMUA BLOGGER MESTI BACA, BACA, BACA DAN BACA, PENTING..!!

  39. laksamana3 said,

    T kasih Kulatlapok,gua dah baca dan dah forward kat tempat gua yg mmg ada kaitan dgn minyak negara ni,dan t kasih juga la lu punya web tu kira tak boring, btl la gua ni mmg ta teringat langsung sebab

    T kasih buat Kulatlapok tak sangka lu ada website,kira tak boring juga,gua dah forward kan kat rakan2 setempat kerja yg ada juga kaitan dgn minyak negara kita ni,namun t kasih jug selama ni gua tak terfikir langsung akan pekara ni sebab gua tuang minyak kat Esso dan Shell walau pun dah gua katakan gua ada la sedikit kaitan dgn minyak negara,dulu gua mmg setia kat Petronas tapi lu byg kan point gua dah bertimbun dia blh tersalah bagi kad gua pada org lain, gua so gua merajuk la,tapi point tu gua dapat blk,gua bertukar kat Shell sebab ada bonos link tapi point tu ada expired date,gua beralih angin pula kat Esso or mobil sebab best la point dia on the sport dan promotion dia bagus2.So kini gua pasti akan tukar blk kat tempt yg pertama tadi and sekali lagi t kasih yg tak terhingga,salam perkenalan!

    s

  40. laksamana3 said,

    Sory la silap sikit kat atas tu,he he tengah taib kena sergah tadi so kelam kabut sikit…..

  41. Apa nak diributkan

    korang sokong tuntutan Subsidi Makanan Rakyat,
    http://sebolku.blogspot.com/2008/06/tuntutan-subsidi-makanan-rakyat.html

    Kalau diluluskan,
    orang BN akan suka orang Pakatan akan suka.

  42. belacan goreng said,

    Itulah, hangpa ?

    Aku kata yang patut jual murah ialah Petronas, bukan shell dan bukan projet dan bukan mobil dan bukan esso, tapi hangpa kutuk aku dan cakap mencarut-carut.

    Hangpa bacalah blog kulat lapok… sedarlah tuan-tuan, jangan nak mengutuk tak mengawal emosi. BODOH PUNYA ORANG!

  43. Buruh said,

    Kerajaan sayangkan CIKGU, bila minyak naik…gaji cikgu pun naik. Semlm dah umun nak bagi kenaikkan pangkat pd cikgu. Berapa juta lagi habis duit kerajaan nak tampung kos kenaikan pangkat yang tak berfaedah tu. Cikgu dok macam tu juga. Kita minta bonus pak lah kata duit tak ada… tapi bayar kenaikan gaji CIKGU boleh plak! Sekarang ni pak lah nak buat malaysia ni macam indonesia. Yang kaya bertambah kaya (CIKGU) dan yang susah dok nganga situ le (KUMPULAN PROFESIONAL dan SOKONGAN selain CIKGU).

  44. CIK GUS said,

    biasa le… cikgu…cikgu le. ketua sektor jpn…cikgu le, pengarah jpn,,,cikgu le, ketua bahagian KPM…cikgu le, ketua pengarah kpm…cikgu le, YB…cikgu bersara le, menteri…bekas cikgu le. sebab tu semua orang sayang cikgu.

  45. Pengguna said,

    Kalau barang ada yang ori ada yang tiruan. Minyak ni tak ada ke yang tiruan @ minyak seludup…murah la sikit. Selalunya daging import ni murah, pasal pulak minyak import mahal. Gile ke orang yang import minyak tu.

  46. Emm said,

    Hangpa dok bising pasai harga minyak naik ni… hangpa tau tak pasai apa dia naik???? kalau tak tau tak payah cakap le. Cakap ORANG SELANGOR tu betui. BN ke, DAP ke, PAS ke, PKR ke, ABC ke DEF ke yang memerintah…harga minyak tetap akan naik. Ini masalah GLOBAL la cekkk. Kita dok susah sekarang ke sebab KERAJAAN tak seragamkan gaji. Kumpulan profesional gaji fulamakkkk…beribu ribu, semuanya dua ribu lebih leeee. Kuli pulak ratus (basic) saja. Nak naik seribu…luruh bulu lah dulu. Nak naik pangkat kena tuggu dapat cucu. Kalau cikgu…naik pangkat memang selalu. Sekarang ni dok KL gaji RM1,500 apa boleh beli. Klau bujang boleh lee…tu pun kena naik kapcai aje. Kuli mintak bonus cikit pun tak boleh bagi tapi geng-geng profesional dok dapat macam-macam elaun senyap-senyap aje. Tak cerita kat paper pooon. Kuli dapat bonus RM1500 dok heboh sampai ke bulan.

  47. minyak puki said,

    Pernah dengar tak mak bapak kita cakap “tula hang,kecik2 dolu xnak skola rajin2,dh beso mnyusahkan”..perumpaan tu leh jgk dikaitkan dgn ape yg cin Emm cakap tu…nape nak disibukkan sgt dgn gaji golongan profesional berbanding dengan kuli..dah tentu golongan profesional dr asal usul yg tau dr kecik skolah rajin2 nk berbandingkan ngan kuli yg dolu tau nk menyontot budak sekelas je..bila dh keja bru tau nk nyesal..

    nape nk dipersalahkan golongan profesional..pokok pangkalnye adala usaha..klu dulu usaha ciput je..balasan pon ciputla..klu usaha kuat dh tentu ALLAH beri balasan yang setimpal dgn usahanya..cubala korg tanya posmen..diorg ada tak Degree?comform xde..klu ade pon dh tentu dulu dia ambik course sejarah ke..bahasa malaysia ke..

    papehal pon kita berpegang pade ungkapan ni..”Tanpa usaha kejayaan tidak dapat dikecapi..tanpa tawakal kejayaan tidak diberkati” kedua2nya ada berkait rapat..Fikir2kanla..

  48. cipancute said,

    tipu la kalo menteri kita bayar tol, isi minyak sama mcm org lain, pernah tak korang nampak kereta2 menteri kita bayar tol? siap ada polis escort lagi ada la… lepas tu pandai2 plak nak nasihat bawak slow2 save minyak sedangkan diorang pandai plak pilih kete cc besar… pastu guna plak duit rakyat beli plet2 kete kerajaaan sampai puluh2 ribu.. tak nampak ka?

  49. Alahai .... said,

    Tuan2 pengikut Ketua Perusuh dan para komentaris yang bijaksana,

    Hangpa marah pasai harga minyak naik … tapi hangpa tak malu beratur seawal 6.30 pagi kat pos opis nak claim rebat yang dibaya’ oleh kerajaan.
    Tak malu sungguh …. bia’ la duit tu, jangan ambik, biak belonggok banyak, biar kerajaan bagi kat orang miskin lain …..

    Alahai …… alahai…….alahai…..

  50. celah gigi said,

    Ala hai, he he sapa ada beraturk tu kat poh ofih pagi2 buta tu no,yg dok beratuh tu org Barisan and sewaktu dgn nya la hai………, tak harap pun tapi tu hak kita jugak kan, simpan la dulu bagiak org2 yg rasa duit tu byk, mika2 pun dapt bkn nak buat apa,kasi perabih dulu besok belakang kira ha hai ikut style ketua cawangan no…….

  51. Alahai ..... said,

    Alahai ….Celah Gigi !
    Yang duk celah-celah berbaris tu orang barisan la …. termasuklah barisan alternatif, barisan rakyat dan barisan nasional. Yang dok peramai tu memanglah barisan nasional sebab dia kena sokong kerajaan depa … kalau tak sookoong nanti rebah lah.

    Tapi noi … kat Keate … wooi berbarih sampai luak pagak no!

  52. celah gigi said,

    Ala hai,tu dok kira org malaysia la no,kira durian runtuh,tapi kira bijak jugak menteri kita ni no buat proposal,bila rakyat dapat duit mereka pasti belanja no,so ekonomi pun rancak la kalau mika duk kat key ell ni le, lepeh blk pejabat poh mika singah dulu kat Tunku Abdul Rahman no,kasi perabih byk sale kain ela dan langsir no,biar bergaya no banyak tu dapat selepuk RM650.00,kasi perabih no yg ada 2 keta tu la seronok no senyum lebor blh simpan diut raya pulak,subsidi minyak simpan pun tak guna,he he bijak2 menteri2 kita ni no…….ala hai durian runtuh …..he he tunggulah no, 5 ke 6 bulan lagi terasa sakit ke tidak kesan harga minyak ni,harap lepas ni ada subsidi electrik pulak no…….alaaahai …

  53. PENTING!!! SILA AMBIL PERHATIAN & TINDAKAN!TOLONG SEBARKAN!!!

    http://perisikrakyat.blogspot.com/2008/06/cadangan-bodoh-rally-10-juta.html

  54. Alahai ..... said,

    Hai alahai …. komentaris n his gangs !

    Durian runtuh, durian runtuh … betui kata hang tu …. sesak JTAR pagi petang dok perabih sales kain kat peerbhai, globe, khamdar dan banyak lagi kedai lain.

    Yang karton dalam paper gambarkan sebelah pos opis counter jual telefon dibuka… lepas dapat pitih serbu tuka’ handfon baru …. yang ada mp4 fasal nak tengok video … rakam dalam bilik tidu’ la!

    Ya lepas ni tunggu macam-macam subsidi lagi …. subsidi elektrik, subsidi beras, subsidi bawang merah bawang putih …. hai hidup kita penuh subsidi…tuka’ la nama hang kepada mat subsidi bin mat subsudah !

    alahai … alahai …subsidi air selango’ bila?

  55. celah gigi said,

    ha ha alahai, tak sanggup la aku nak tukar Mat Subsidi,tapi kalau hang fikir kan kat mika2 yg dapat duit subsidi ni maka mika2 ini lah sudah salah gunakan duit yg berikan.Sebab mika ni tak simpan buat beli minyak tapi buat beli yg macam mana hang khabak kan tu.He he kerajaan kita ni dulu dah ada pengalaman tapi tak nak fikir kan kesan2 yg akan terjadi,akhirnya yg kaya bangsa cina juga,sebab bangsa kita tak berniaga mika lbh suka kasi perabih,hehe kan lbh baik kerajaan kumpul dana 3 billion pastu wujud kan melayu yg ada pengalaman buka kedai2 whole sale waima tepong,beras,gula atau apa2 yg ada kaitan dgn perniagaan yg kita tiada ketika ini pastu bila dah cukup sedia baru beri kat org2 yg layak Voucher untuk membeli keperluan brg yg tadi tu so duit tu pergi kat bangsa kita juga.Tapi bila buat gudang2 tu nak pastikan harga tender tu,jgn ada ketua cawangan yg seleweng pulak,he he alahai kerajaan ni mmg dunggu,hang ingat tak dulu skim komputer,kerajaan nak buat sesuatu tapi tak fikirkan bangsa. Skim komputer diperkenalkan tapi org2 kita tidak cukup sedia malahan tidak tahu maka tak byk kedai2 computer yg tumbuh yg byk kedai2 broker kaki klentong,mohon komputer tapi ambil tunai dpt RM 3500.00 tapi jual dapt RM 2500.00 pastu dpt duit kasi perabih he he cuba hang fikir kalau la org kita diberi peluang,buka kedai komputer setiap kampong atau mukim2 Pos M’sia keluar kan voucher sahja dan org yg nak tuntut kena datang di kedai yg mengikut pada alamat mohon,kalau ia dilaksanakan tanpa kira fahaman politik aku rasa byk kedai2 komputer masih lagi beroperasi hingga sekarang dgn menjual macam2 aksesori.Sama juga lah kalau hang fikir kan DBKL yg ada byk tapi mana dia ada nak fikir cam mana nak sediakan byk gerai2 di kwasan2 yg padat,yg dia fikir nak perambat je peniaga2 kita tapi kalau peniaga2 asing tutup sebelah mata, he he ala hai kita tunggu dan lihat apa akan terjadi seterusnya……..Kan bagus kalau hang jadi PM he he ala hai tentu aku jadi timbalan hang kita bagi subsidi apa pulak yg hng pikiak baguih…..

  56. Alahai ..... said,

    Alalai Celah Gigi dan lain-lain celah ….

    Baguih benor celoteh hangpa … geli hati aku mendenga’nye! Kan bagiuh macam tu … kita kelaka’ sikit jangan terlau serious memcelotehkan hal minyak yang dok naik harganya …. macam anak-anak Ketua Perusuh yang ‘naik minyak’ tu … alahai …. lega sikit nafas !

    Sebenor nye yeop … banyak dah kita buka gedung melayu … felda buat, mara buat, kementerian keusahawanan buat … tapi hangpa tak beli kat mereka. hangpa masih gi jaya jusco, tesco, carrefour , mydin dan macam-macam lagi nama yang malas aku nak sebut. Orang felda sendiri pun tak beli kat g-mart yang khusus untuk mereka! alahai …. dasor kite yeop….. nak buat cam mana?

    Kalau la aku jadi PM dan hangpa jadi TPM …. kita buat subsidi melayu nak?
    Pertama sapa-sap nak kawin kita beri subsidi mas kawin, subsidi rumah murah dan subsidi belaaja dapo’ …. lepas tu kita bagi free-education kat ank-anak mereka , dan akhirnya kita beri kerja kat depa ya? TAPI ada stu syarat … mreka kita ikat tangannya – aja’ pangkah BARISAN kita. Kalo tak pangkah, kita pangkah mereka … ikat tangan kaki mereka dan humban kat laut hindi … nasib tenggelam, tenggelamlah depa, nasib timbul boleh join shah rukh khan kat bollywood…..kan ramai melayu yang mimpi cam cerita bollywood …… syok sana syok sini, rumah cam istana, nyanyi dan hiburan siang malam, konsert sana jom-heboh sini dan macam-macam lagi yang kalut malut tu!

    Amacam … nak join BARISAN aku tak ….. kita ketatkan PATI dan beri kerja kat orang kita; kita ketatkan AP dan kempen beli kereta proton dan perodua: kita ketatkan import beras dan jadikan sawah kita; kita ketatkan import ayam dan berhenti makan kfc; macam-macam lagi yang boleh kita ketatkan …..termasuklah bende tu yeop …. kacip fatimah ubatnya!

    Alahai ….. nak join …..nanti aku seba’ borangnya !!!! alahai….alahai….

  57. Terima kasih atas komentar saudara/i semua.

    Yang baik dijadikan tauladan, yang jelek dijadikan sempadan.

  58. romsam said,

    New Cabinet:

    Prime Minister – Anwar

    Deputy Prime Minister – Lim Kit Siang

    Agriculture Minister –

    Community Minister –

    Culture Minister – Farish Noor

    Defence Minister – Azmin Ali

    Education Minister – Nga Kor Ming

    Environment Minister – Teresa Kok

    Finance Minister – Tony Pua

    Foreign Minister – Ramasamy

    Health Minister – Tan Seng Giaw

    Home Minister –

    Information Minister – Jeff Ooi

    Law Minister – Teng Chang Khim

    Manpower Minister –

    Sports Minister –

    Technology Minister – Nizar

    Trade Minister – Khalid

    Transport Minister – Liew Chin Tong

    Tourism Minister –

  59. hahahahahah said,

    oittt apppedaaa…ingat maki hamun org ble btolkan keadaan ke…???blog ini sepatutnya di gunakan sbg satu medium utk kita b`bincang, b`tukar2 idea, buah fikiran, percambahan minda…m`hasilkan sesuatu yg bernas…xkira kpd siapa pon, mn2 bangsa agama n budaya hatta mana2 parti sekalipon…mmg ler ape2 perkara pon xsemua akn setuju, sependapat…kerana msng2 memandang dr sudut pndangan yg pelbagai…itu la yg cantiknya, p`bezaan bkn satu masalah tp sbg satu rahmat…sbrg p`setujuan n p`cnggahan bkn sbg p`seteruan tetapi sbg sesuatu yg slg lengkap melengkapi…yg setuju mgkn tidak nmpak sudut yg dipandang oleh pihak yg xsetuju…begitu jg sebaliknya…bknkah hebat begitu…tuan empunye blog mencetuskan sesuatu utk dibaca,dikongsi n difikirkan b`sama…ianya satu proses…patutnye kita bg komen mmbina, cr mn yg salah yg silap n sm2 kerjasama utk btolkan…klu maklumat yg diberikan tidak lengkap, sl lengkapkan…ygmn slh sl btolkan…m`perbaiki n m`perkembangkan idea, tambah maklumat sedia ada…kamu sokong sbb apa, n kamu xsetuju sbb apa…klu ble, yg sokong m`beri cadangan utk mantapkan lg n kpd yg xsetuju plak berikan ler cadangan lain yg difikirkan sesuai…bentangkan sesuatu…jgn ler disbbkan kamu sokong itu, semua yg itu wat kamu sokong keromo jek…n dsbbkan kamu bkn penyokong itu, kamu nk hentam aje…baik ke xbaik sume hentam…sape2 yg memerintah pun, yg baik kite setuju yg buruk kita tentang…org melayu dulu2 da kate, raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah…dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung…yg baik jd teladan, yg buruk jd sempadan, yg kurik itu kendi, yg merah itu saga…xkan itu pon xtau kot…bl ikut perasaan, akal budi ntah kemana…parti n PRU cuma satu alat, kaedah utk memilih…b`tujuan utk kemaslahatan umum…bkn sbg wadah sengketa…xsemestinya yg xt`pilih itu xbagus…yg t`pilih bkn b`mkna dia bagus serba serbi…xingat ke citer saidina Abu Bakar ms mula dilantik jd khalifah…tu shabat yg dijamin masuk syurga tu…ygmn slh kita btolkan, ygmn krg kita tmbah, ygmn da btol, kita hebatkan…susah ke nak wat gitu??? tidak kira apa parti sekalipon, yg menang teruskan bekerja, b`khidmat utk rakyat…laksanakan tanggungjawab…bg org Islam pula perlu diingat, jawatan yg kamu pegang itu bkn sekadar didunia sahaja…tanggung amanah skrg, esok diakhirat jawab ler…klu kamu b`laku khianat, didunia mgkin kamu ble t`lepas, tp diakhirat esok jgn harap laaaa…
    akhir kata, maaf atas salah n silap…yg baik itu dr Allah swt..n yg buruk itu dr kelemahan diri sy sendri….

  60. AntiquingThis entails distressing the current finish or antiquing kitchen remodeling and combining a new
    stain. A bit of effort is required. Depending upon the
    color scheme of the rest of your house. The kitchen is perhaps one
    of the best cabinets then you will manage to get the same look inside of your cabinet
    doors and drawers. The MasterBrand product covers all price lines so whether we sell from the very beginning if the level is
    accurate.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: