21 April, 2008

Bank Data Profil DNA

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi at 10:33 am by Ketua Perusuh

Akhirnya ada juga inisiatif dipihak berwajib untuk menyediakan satu platform (Rang Undang-Undang) bagi merealisasikan satu pangkalan data profil DNA (Deoxyribo Nucleic Acid). Inisiatif ini wajar kita semua sokong demi untuk memudahkan pengecaman dalam beberapa kes berkaitan dengan jenayah dan undang-undang.

Memang banyak pihak telah lama menyuarakan kepentingan satu pangkalan data diujudkan untuk menyimpan profil DNA semua rakyat Malaysia. Malah pangkalan data ini juga boleh diperluaskan untuk menyimpan profil DNA semua warga asing yang bekerja di Malaysia (expatriate) demi memudahkan segala urusan berkaitan dengan undang-undang.

Kita amat berharap dengan keujudan Rang Undang-Undang ini maka pangkalan data profil DNA ini dapat disediakan dalam jangka masa terdekat. Ianya sekaligus dapat membantu menyelesaikan beberapa kes berkaitan jenayah (seperti pembunuhan, rogol dan sebagainya). Malah ianya juga pasti dapat merungkaikan beberapa kes misteri seperti kes bunuh Noritta Shamsudin dimana satu daripada DNA yang diambil dari tapak kes tidak dapat dikesan siapakah pemiliknya.

Apa yang saya ingin cadangkan adalah Rang Undang-Undang ini perlulah dilaksanakan secara mandatori dimana semua rakyat Malaysia (tiada pengecualian sama sekali) perlu memberikan sampel DNA mereka untuk disimpan disini. Jangan pula dengan ujudnya pangkalan data profil DNA ini, maka ada pihak yang mendapat pengecualian terutamanya para VVIP.

Namun apa yang dikhuatiri adalah perkara-perkara seperti berikut.

1. VVIP (orang tertentu) membayar untuk melenyapkan atau mengubahsuaikandata profil DNA
2. Jika VVIP terbabit kes jenayah, usaha untuk mengubahsuai data mungkin akan berlaku
3. VVIP tidak akan bersetuju perlaksanaan pangkalan data profil DNA
4. Ada pihak yang mengambil keuntungan segera (menyediakan pangkalan data DNA yang bermutu rendah).
5. Data profil DNA jatuh ketangan pihak ketiga dan akhirnya digunakan untuk men”sabotaj” orang lain.

Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Pangkalan Data Profil DNA ini dapat dikawal dengan rapi dan selamat serta memudahkan urusan pengecaman bagi kes jenayah dan sebagainya. Harapan saya juga biarlah peralatan forensik dan makmal yang terbaik digunapakai dalam membantu menyediakan pangkalan data profil DNA ini.

Janganlah pula Pangkalan Data Profil DNA ini menjadi seperti projek “Gajah Putih” sebagaimana yang berlaku pada makmal forensik Jabatan Bomba dan Penyelamat diseluruh Malaysia yang sehingga kini tidak digunakan (sedangkan nilai peralatan yang dibekalkan beratus juta) yang khabarnya telah dibayar pada harga 3 kali ganda harga pasaran. Berapa ramaikah ahli kimia bertauliah (Certified Chemist) yang telah diambil kerja oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat bagi mengendalikan makmal forensik ini?

Adakah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia masih lagi menggunapakai khidmat pegawai dari Jabatan Kimia untuk membantu mereka mengendalikan satu atau dua makmal ini? Bagi kes makmal forensik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, siapakah yang untung dan siapakah yang rugi? Mari kita semua dedahkan.

28 Comments »

  1. dedahkan semua dengan nama Tuhan yang Maha Adil dan Saksama !

  2. laksamana3 said,

    Tepat sekali dedahkan semua tetapi biarlah org yg arif dan b’pengetahuan je,kalau setakat main agak2 atau dengar2 tu lbh baik diam je la, ni tak sama macam babi!!!!

  3. sembilu said,

    DNA ini mulai dikenali orang ramai apabila kes Datuk Seri Anwar Ibrahim dikenakan tuduhan oleh kerajaan Tun Mahathir.

    Tun Mahathir juga melakukan khianat kepada negeri trengganu iaitu sebaik sahaja kerajaan Terengganu jatuh ke tangan Pas pada tahun 1999, Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengubah peraturan wang royalti petronas. Dia tidak sanggup melihat wang yang agak banyak dikawal dan ditadbir oleh sebuah kerajaan yang di bawah penguasaan pembangkang.

    Tun Mahathir juga membunuh karia politk Arwah Dato’ Harun Idris Menteri Besar Selangor dengan tuduhan rasuah, sedangkan wang itu sebenarnya dikutip oleh UMNO dengan menganjurkan Tinju Angara Joe Bugener dan Mohd Ali, yang kerugian banyak

    Tun Mahathir juga merosakkan karia politik Tan Sri Mohamad bin Mohd Taib dengan kes penyuludupan wang ke Astralia. Siapa yang menyuruh membawa wang itu, dan kenapa Tan Sri menjadi bodoh terlibat. Dan wang itu untuk siapa, kenapa. Nanti akan terbongkar juga.

    DNA merupakan satu tabong, yang boleh membongkar maklumat palsu dan apakah maklumat yang sebenarnya… Ya DNA

  4. Betul ke fitnah komen sembilu ? menarik dan tertarik.minta info lebih lanjut kalu ada.

  5. Pena Emas said,

    Dengan adanya bank DNA bagi penjenayah, polis mudah mengesan dan memadankan sampel DNA jika pesalah itu melakukan jenayah berulang kerana DNA mudah didapati daripada mana-mana sampel biologi seperti air liur, bulu, rambut dan peluh.

    Cap jari di tempat kejadian jenayah mudah hilang dan rosak, tetapi DNA mampu memberi ketepatan mengenai kehadiran seseorang yang melakukan jenayah terutama membabitkan serangan seksual.

  6. hamPAS said,

    DNA Mat Sabu masa kena tangkap kat hotel tu tak ada ke. Kalu tak silap bilik 121.

  7. sembilu said,

    Sebenarnya banyak benda yang perlu dibongkar dan ditulis untuk tatapan jenerasi baru bagaimana politik tanah melayu berjalan. Bagi yang dahagakan maklumat tentang itu yang sudah ditulis pun ada, dan yang belum terbongkar pun masih rahsia.

    Kalau kita baca buku tulisan Allah yarham Tunku Abdul Rahman, banyak bayangan dan imej boleh dibongkar. Begitu dengan tulisan Tun Dr Mahathir sendiri sebelum jadi Perdana Menteri.

    Kalau America menjual demokrasi dengan menghalalkan pembunuhan di Iraq dan di Afhanistan, maka bagaimanakah dengan pembunuhan orang-orang berikut.

    1- Zulkifli Mohammad (PAS) di jalan karak
    2- Penjenayah Batang Kali
    3- Penjenarayah Botak chin
    4- Hakim Datuk Harun Hashim
    5- Prebet Adam
    6 – Joe Rizah (Filipina)
    7 – Kalimutu (di Malaysia)
    8 – Atantuya (dalam perbicaraan)
    9 – Norrita
    10 – Murtaza (penjual vedio)

    Cuba kaji peranan bekas president MIC S.V. Vanikasagam?

    Saya harap blogger biasa jangan percaya sangat benda-benda ini, tetapi kalau tuan menjadi ahli politik, awasilah yang bukan-bukan ini. Tatapi kalau tuan seorang anggota polis, belajarlah lagi. Tapi kalau tuan di bawah MKN janganlah diceramahkan benda ini. Tapi kalau tuan di Biro Tatanegara Negara cubalah tanya yang lebih senior, bolehkah benda ini dikorek-korek. Tapi kalau tuan di KDN, jangan tonton film tanpa mendapat penjelasan yang terdahulu

    sekian.

  8. sembilu said,

    Sorry… prebet tidak dibuuh, tetapi adan berkaitan operasi lalang zaman Tun Mahathir

    maaf

  9. sembilu said,

    Maksud sasya prebet adam…

    sorry silap lagi

  10. vesewe said,

    The malay pig have drawn up a plan to displace all non-malays. They are discriminating against all non-malays. More and more non-malays are leaving.

    You know why he/she need to leave……….? It is all because of those idiots who voted for the pig government to chase those talents out of this country.

    This scenario would stay.

    They would prefer to remain backward, so long as they are in control over you and me. I think they enjoy seeing non-malays ‘begging’ all the time.

    Even though they are left far behind Korea, Taiwan and now Thailand is coming up strong. To them these are not competitors. In their narrow mind, the ‘enemies’ are local non-malays. Must suppress, by all means.

    All malay pig are programmed to be promoted much faster ahead of non-malays the moment they join University Malaya. Soon University Malaya will be dominated by malay pig and the ranking will slip further.

    Most of the malay pig in Malaysia cannot think clearly, their mind and thinking are clouded by such things as comfort zone, frog-in-a-well syndrome, ignorance, racial pride, stubbornness, etc.

  11. aston said,

    Ask all malay pig go back to Indonesia.

    The malay pig make Malaysia become rubbish country. Without malay pig in Malaysia – Malaysia country will become same as Singapore or Taiwan.

    Where malay pig came from? Indonesia? Arab? Africa? What happened to our Orang Asli? They are the original settlers here, they should be the true real bumiputras. Not the babiputras we have here.

    What is wrong with the babiputras? Highest crime rates, highest divorce rates, highest number of criminals, highest number of drug users, highest number of rapists.

    A genetically flawed race (babiputras) cannot be fixed by politically.

    What have we got now?

    Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

    Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this – Why can’t you just tell the malay pig to adopt Chinese culture which is superior?

    It makes no difference whether I am a Chinese, Indian or for that matter, anyone else, even a Mat Salleh. I am speaking as a human being to a malay pig like you.

    If you malay pig don’t like the non-malays here, then go back to Sumatra, Jawa, or wherever your ancestors came from, and give this land back to its rightful master, the Orang Asli.

    If Malaysia is to divide into two countries with malay pig taking the east, and the west to the Chinese and the Indians – watch that the malay pig starting to migrate to the west illegally for a better future.

    It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia.

    You know something – once outside the perimeters of Malaysia, these malay pig are so small in value even a dog has more value than them!

    Everything in Malaysia is a joke when it comes to the malay pig. They are laughed at by everyone in this world for being incompetent, lazy, useless morons.

    From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malay pig from Indonesia invaded it.

    Still so thick skin, don’t want to go back to Indonesia.

  12. yoy said,

    I am totally agree what you have said, those moron malays have no sense of ‘malu’. For example, I find that most of those malay pig creature are dirty and smelly, but they still walking around proudly with that stinking and ugly look.

    Another example is most of them are poor, they can’t afford a big luxury car. When they saw Chinese or Indian driving a big car, they are feeling distress and jealous.

    What a loser! Hey non-malays can afford a big car without depend on NEP policy. But you pathetic malay pig can’t afford it even though with NEP policy help. Loser malay pig!

  13. winner said,

    F***k Muslims and all malay pig in Malaysia.

    I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

    People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

    Hey, what is wrong with you malay pig? Haven’t you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

    You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

    For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

    You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can’t trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

    Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

    You malay pig are a truly ungrateful lot – the minute all the Chinese leave Bolehland – you malay pig will collapse into the sea and die – that is your destiny!

    I think the problem of malay pig race is their culture – it is in born in their gene – nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

    Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

    Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don’t belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

    Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

    Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

  14. reek said,

    This malay pig race is so stupid, that they’d never amount to anything in this world.

    This message board has been here for awhile, and if anyone goes back, there is no one message, that talks good about this stupid malay pig race, because everybody knows how stupid, and hateful this malay pig race is all about.

    The malay pig will crumble from internal weaknesses and disappear in era of globalization – no need for others to colonize them.

    Because malay pig like to be parasites and feed on the Chinese income tax!

    Wait until the malay pig population increase to 90% in Malaysia, the same ratio as in Indonesia, then you will know the meaning of poor, as there will be too many malay pig to subsidize.

    Then the economy collapse.

    The malay pig are actually digging their own grave and they are trying to dig a deeper and bigger one now.

    But all of them I have to see are being manipulated by certain top malay politicians so they will support them.

    There show that the general malay pig are quite stupid and can’t think outside the box.

    Only 1% of the malay pig can make it and they are the exceptions. If malay pig are not stupid, what are they?

    If all malay pig jump into sea and all die!

    This world will become very very beautiful.

  15. anak melaka said,

    wahai KETUA PERUSUH lihatlah …….

    Aslm. semoga Allah membuka hati dan minda sdr dan sdr sekeluarga selamat dunia akhirat. Amin.

    Sudahkah sdr membaca atau melayari komen2 ekoran yang sdr tulis …..kalau belum bacalah dan hayatilah isi kandungan dan maksudnya – sama ada yang terang2an, yang samar2 dan yang kelabu2 macam tahi ayam tu …..

    Penulis2 seperti vesewe, aston, yoy, winner, reek dan mungkin ramai lagi blog-commentor bukan Melayu sudah pandai kurang ajar dan besar kepala! Bacalah catatan mereka yang berani mempersoalkan kita, orang Melayu, yang menjadi pribumi negara kita. Mereka memanggil kita ‘malay pig’ walaupun mereka yang makan babi! Mereka menyamakan kita dengan monyet2 yang bergayutan di hutan. Mereka menghalau kita balik ke Indonesia walhal mereka yang berhijrah ke negara kita – dulu sebagai pendulang lombong sahaja. Mereka melihat ‘perangai’ kita serupa dengan ‘binatang’ tuuuuu kerana dikatakan kita bersifatkan dan berperawakan yang sama – asyik ‘menyodok’ sahaja tak kira halal haram asalkan perut kenyang !!!!!

    Tahukah sdr – salah satu penyebab mereka berani berkata demikian adalah – dengan adanya blog2 Melayu yang memaparkan ‘perangai buruk’ kita – Melayu yang bercelaru, berkelahi, bercakaran, berentap, tikam belakang, gila kuasa dan sanggup ‘membunuh’ bangsa sendiri.

    Apa kesudahannya …. mereka membenci Melayu, menghina Melayu dan berdoa agar Melayu “mampus” …. bacalah tulisan2 mereka – vesewe, aston, yoy, winner, reek …….. entah siapa2 lagi. Mereka berkiblatkan Singapura, Taiwan, Hong Kong …… (persoalannya) …. mengapa mereka sisepet-mata ni tak berhijrah ke sana ya !!?

    Tapi jangan lupa, bukan sisepet mata sahaja, ada lagi yang sekongkol dengan mereka yang berwarna gelap, yang mula memperjuangkan hak-hak mereka melalui persatuan2 dan badan2 NGOs …. sekarang ni disertai oleh Bar Councils – yang majoritinya dianggotai oleh bangsa mereka…..(yang hairannya …. ramai juga Melayu yang turut serta)!!!

    Waspadalah wahai Ketua Perusuh ….. lihat komen dalam blog saya … apa akan jadi kepada kita – orang2 Melayu pada masa depan…… lihat : http://anakmelakastar.blogspot.com/

    Semoga kita semua insaf dan kembali ke jalan Allah ! Amin.

  16. jakun said,

    Anak melaka tuh menyukakan saya bahawa dia sangat sayang kepada bangsa dan wilayah, tetapi anak melaka tidak bercakap betapa orang jakun dan asli lain menderita, tidak mendapat peluang kerja dan niaga yang bagus-bagus.

    Orang cina selalu bantu kami dengan memberi air arak, menyuruh kami kerja kuat dan mendapat rezeki lebih, berbanding orang melayu yang suka main-mainkan kami, maklum sahaja kami banyak diam di hutan

    Apalah salahnya tinggal di hutan, kerana dunia sebelah asia tenggara memang sesuai untuk tanam pokok-pokok dan pertanian, dan bukan seperti padang pasir yang gurun dan tidak sesuai untuk dijadikan hutan.

    Apabila tabong DNA sudah ada nanti, manusia akan memuji kami orang jakun yang hidup dalam hutan dan pandai melihat hantu di waktu malam dan siang, malahan suami isteri yang bermasalah pun meminta bantuan kami, sedangkan mereka sepatutnya berjumpa doktor di bandar.

    Jangan dihinakan tinggal di hutan, tuan.

  17. jakun said,

    apakah benar mereka wujud iaitu Penulis2 seperti vesewe, aston, yoy, winner, reek dan mungkin ramai lagi blog-commentor bukan Melayu

    Maka kita hentam dia sebagai kurang ajar dan besar kepala!

    Orang yang mengada-ngadakan cerita, adalah manusia yang mempunyai otak mencet, sedangkan semua orang tahu, kerana melayu di dunia lah, maka dunia menjadi aman seperti di bosnia,

    Bannyak orang melayu yang sembunyikan jasanya, cuma anak melaka tak tahu.

    Sebab itu saya tidak bimbang dengan orang bukan melayu, kerana melayulah mereka senang sekarang, kalau tidak siapa nak jadi polis dan siapa nak jadi tentera?

  18. Budiman07 said,

    Penulis2 seperti vesewe, aston, yoy, winner, reek dan mungkin ramai lagi… ai say..jangan cakap itu macam keras maa…..kalau kacau nanti semua orang susah maa… mau pergi singapura ka atau hong kong.. ..itu orang sana mau terima lu orang ka ??? fikir sikit maaa..sendiri mau ingat

  19. fahmi said,

    apabila orang islam mengambil sebahagian sahaja ajaran islam dan memutarbelitkan untuk kepentingan diri..akan jatuh tersungkur lah mereka dengan kelalaian dan kealpaan serta akan mendapat kehinaan,itu janji Allah. ikut la jalan islam yg sebenar-benarnya.insyaallah akan aman seluruh dunia.kepada yg menghina islam,sebenarnya mereka ini buta dan tuli hati mereka.hati mereka amat lah keras untuk menerima kebenaran dan mereka ini lah yang akan melakukan kerosakan sama ada mereka sedar atau tidak.

  20. daniel said,

    To the people who are totally out of topic and using such derogative terms like “malay pigs” please learn about ethics when posting comments on blogs.

    Back to the topic, this is an eye-opening post by the blogger, congratulations and the whole proposed DNA project is a very good idea and we should support the effort instead of putting it off without giving it a chance to prove itself.

  21. phillix said,

    heyyy….PEOPLE!!! what’s with all this ‘malay pigs malay pigs’ all??!! Do you gain anything out of using such demeaning term on other people???? you wouldn’t like it if others use such term on you right?! i agree with daniel.. please! and you guys know how to preach that pak lah and his cabinet are racists. how different are you?!?!

  22. phillix said,

    “blog-commentor bukan Melayu sudah pandai kurang ajar dan besar kepala!”

    anak melaka, i understand that you’re offended.. tapi ingat, we are ALL imperfect. don’t segregate our sins and punishment according to race please.

  23. anak melaka said,

    sdr. phillix,

    terima kasih atas komen pendek sdr. memang benar, saya yang berbangsa melayu, tersinggung, marah, geram dan terguris hati apabila penulis-penulis ataupun pengomen-pengomen seperti vesewe, aston, yoy, winner dan reek yang telah sdr baca komennya di atas, melabelkan kami melayu sebagai “malay pigs”. ini bukan sahaja “unethical but has gone far beyond the limit of race degraditory” – satu sifat yang saya katakan “kurang ajar dan besar kepala”.

    I dont mean “all non-malays” but the four of them and may be some others who may have the same perception. I hope you do understand my situation and feeling when I read such an insult!

    I can be mean, I can see bad things about other races and I can use improper words to them, but “for what?”. What can I gain? Nothing !!!

    But, as you have said, be thoughtful before you lay your words. Many people read our writings and people do have feelings that create assumptions!

    Thanks again for your reminder!

  24. daniel said,

    anak melaka. I understand. Sometimes it’s not worth commenting or replying to people who use such language. Even for me as non malay, it makes me sad to look at the state of hatred we are at when it comes to this “freedom of speech” thing. Yes, we are entitled to our own opinion, but be responsible netizens, MALAYSIANS with sensitivities.

    How lah we want to help the government to grow and improve like this. I’m with building up a peaceful loving malaysia state, and we dont need racist people like those above.

  25. guan ming said,

    i agreed on daniel’s point!just be friendly with other race people, malaysia will have a peaceful future!

  26. Shahriz said,

    My mom is a Malay, my father is a Chinese and we are Muslim, so we dont like to be racist. Common guys, stop the fight and let’s pitch love of democracy, peace and racial harmony. http://www.shahriz.wordpress.com

  27. hang nadim said,

    aku tak kira…aku nak cari vesewe ni sampai dapat

  28. APIT CR said,

    TO—vesewe, aston, yoy, winner, reek……u know what???F*CK all of u……u juz a bunch of F*ckin retarded chinese that doesn’t know how to appretiate what we all malay people gave to ur race…..i suggest to all of u which is a f*ckin stupid people,to recall history of MALAYSIA……b4 malaysia merdeka,we call this TANAH MELAYU which is MALAY LAND….i repeat incase u all r retarded,MALAY LAND…..u FUCKING chinese r juz immigrant that came from ur country to find a job in mlaysia……UR FUCKIN grandma n grandpa came here to find a job…….and all of u now proudly demands malay to go back to indon?….u mothafucka chinese shit are the one that should go back to ur fuckin country……if we malay people want to get rid chinese from malaysia,we could do it easily……we can fuckin killl every single of fuckin chinese that live in malaysia…….i dont think u know what happened in may 13th rite?…….so,u chinese people should watch ur fuckin mouth b4 u said anything to malay n muslim……fuck all of u…..fuck chinese….fuck vesewe, aston, yoy, winner, reek…..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: