10 April, 2008

Iris Corporation Berhad

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi at 2:05 am by Ketua Perusuh

Komentar saya kali ini berkisar kepada beberapa insiden yang berlaku (boleh diklasifikasikan sebagai jenayah terancang) dalam sebuah organisasi yang diberikan kepercayaan mengendalikan maklumat peribadi semua rakyat Malaysia. Organisasi ini adalah Iris Corporation Berhad (IRIS).

Disini saya petik maklumat yang tersedia dilaman web Iris Corporation Berhad (www.iris.com.my);

“IRIS Corporation Berhad is a global security solution provider with core expertise in the area of securing government security documents i.e. National ID and Passport. Incorporated in 1994, IRIS is the first company in Asia to set up fully integrated manufacturing facilities for Contact and Contactless Smart Cards, Contactless Document Inserts and assembled Module in Tapes and Reels.

IRIS pioneered the world’s first electronic passport and national multiapplication smart card with the implementation of the Malaysian Electronic Passport in March 1998 and MyKAD – the Malaysian Government Multi Purpose Card in April 2001. These technologies are deployed in many countries across the Asia, Middle East and Africa regions.

IRIS also provides a full range of smart cards readers, integrated terminals, card personalization equipment and biometrics scanner to complement the application of its smart card solutions.

Other IRIS products include the Digital Conferencing System and Immigration Autogate.

IRIS Corporation Berhad is an MSC Status company and is listed on the Kuala Lumpur Stock Exchange.”

Apakah yang menjadi persoalan dibenak kita bila mendapat tahu bahawa Suruhanjaya Sekuriti telah “memfailkan saman terhadap lapan syarikat asing dan dua syarikat tempatan yang didakwa melakukan kesalahan manipulasi dan penipuan dalam pasaran saham Iris Corporation Bhd.”? Tentunya ramai yang terkejut bila mendapat tahu kejadian ini yang dikisahkan ini berlaku pada tahun 2005 dan 2006.

Persoalannya sekarang ialah kenapa Suruhanjaya Sekuriti (SC) begitu lambat bertindak sedangkan beberapa maklumat telahpun disampaikan kepada mereka oleh beberapa pihak yang perihati pada pertengahan tahun 2005 lagi. Adakah SC dihalang oleh pihak-pihak tertentu? Adakah pimpinan peringkat tertinggi dalam Kerajaan Malaysia yang menjadi penghalang kepada siasatan SC? Dimana perginya Badan Pencegah Rasuah (BPR)? Kenapa BPR tidak turut sama menyiasat perkara ini? Malah beberapa lagi kesalahan (boleh diklasifikasikan jenayah terancang) telah dikesan dilakukan oleh Iris Corporation Berhad (IRIS) termasuklah kegiatan mendedahkan maklumat peribadi yang terdapat dalam pangkalan data mereka kepada pihak ketiga.

Mengenai kes pemalsuan kad pengenalan (IC) yang mana terdapat beberapa petunjuk yang mengaitkan penglibatan beberapa pihak didalam IRIS dengan beberapa individu demi untuk mengaut keuntungan peribadi. Malah beberapa serbuan (yang disenyapkan daripada pengetahuan rakyat Malaysia) menunjukkan bahawa peralatan (perisan dan pekakasan) yang digunakan untuk membuat pemalsuan kad pengenalan dibekalkan oleh pihak IRIS.

Persoalan mengenai hak ekslusif mengeluarkan kad pengenalan MyKAD kepada Iris Corporation Berhad juga mengundang tanda tanya. Ini kerana pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) telah diarahkan menggunakapakai khidmat IRIS tanpa tender terbuka. Malah ada pihak yang mendedahkan bahawa terdapat beberapa unsur rasuah berlaku dalam kontrak pembekalan MyKAD kepada JPN oleh IRIS. Telah dikenalpasti beberapa individu yang mengaut untung (laba) yang begitu besar atas perkhidmatan yang dibekalkan oleh IRIS kepada JPN.

Masalah keselamatan dalam negeri (akibat dari isu MyKAD dan Paspot Antarabangsa Malaysia) amat meruncing dan memerlukan satu kajiselidik dan penyelesaian cepat dan menyeluruh. Pendedahan kes saman oleh SC menunjukkan bahawa kesemua operasi dan perniagaan IRIS perlu disiasat dan diselidiki oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR). Ini adalah untuk memastikan bahawa kebocoran maklumat data peribadi awam dan sebagainya tidak menjadi lebih ketara dan seterusnya dapat dikawal.

Terlalu banyak kepincangan dalam operasi IRIS dan badan-badan kerajaan yang berkaitan namun ianya masih lagi tersimpan dan tidak didedahkan. Saya amat berharap mana-mana pihak yang mempunyai maklumat lanjut mengenai kepincangan dalam operasi IRIS dapat mendedahkannya demi untuk menyelamatkan Malaysia.

32 Comments »

  1. […] Iris Corporation Berhad […]

    • Garung said,

      GMPC Corporation Sdn Bhd

      GMPC project is one of the Flagship Applications of the Multimedia Super Corridor which aims to develop a single platform for a national multi-purpose smart card. Such a card will enable the government and private application providers to implement smart card solutions without duplications of effort and investment.

      To spearhead this esteemed project, the Government Multi Purpose Card Corporation Sdn. Bhd. (GMPC Corp.) was incorporated as an entity responsible for the undertaking and implementation of the Government Multi Purpose Card Project (GMPC), or MyKad. GMPC Corporation Sdn. Bhd. is a consortium comprises of five private limited companies. These companies hold equal shares in the corporation and are each represented on the Board of Director level of the corporation. They are also the sub-contractors to GMPC Corporation Sdn. Bhd.

      IRIS Corporation Berhad
      Card manufacturer. Developer/provider of suitable operation system for GMPC project. Provider of personalization services.

      Dibena Enterprise Sdn. Bhd
      System hardware provider for Central Issuance System (CIS/personalization equipment).

      Unisys MSC Sdn. Bhd
      Overall project system integrator and project management.

      CSA MSC (M) Sdn. Bhd
      To design, install, and commission IT infrastructure pertaining to Local Area Network (LAN) and Wide Area Network (WAN).

      EPNCR (Malaysia) Sdn. Bhd
      To supply, install, and integrate Card Acceptance Devices (CADs). Biometric devices supplier/integrator.

      Reported during the tender was been given early 2000

      —————————————————————————————————————————————-

      IRIS Corporation Berhad
      Card manufacturer. Developer/provider of suitable operation system for GMPC project. Provider of personalization services.

      Dibena Enterprise Sdn. Bhd
      System hardware provider for Central Issuance System (CIS/personalization equipment).

      Heitech Berhard
      Overall project system integrator and project management.

      Heitech Berhard
      To design, install, and commission IT infrastructure pertaining to Local Area Network (LAN) and Wide Area Network (WAN).
      Tricubte Berhard
      To supply, install, and integrate Card Acceptance Devices (CADs). Biometric devices supplier/integrator.

      Newly updated…

  2. Aku dari dulu tak setuju bila satu negara bergantung pada 1 syarikat.

    Di Malaysia, isu kebergantungan kepada 1 teknologi belum lagi dijadikan isu politik.

    Ahli Politik belum matang.

    • Garung said,

      Saudara jangan tuduh Iris saja bah… Tu Dibena pulak yang claim 100% bumi betul kah tu 100%. tu yang public cina yang sibuk mau control tu.. check la office nya dulu bah…

      Iris tu listed bah pasal tu la orang iri hati bah kan…

      yang sya sakit hati tu kan government suruh datang service machine datang bah ni kasi boss kami marah baru ni company datang.. kin penat & kesian pegawai kerajaan pasal mesin down kena marah sama public bah geng… Government staff tu tak salah yang salah tu ni contractor yang tak support dia orang bah..

      Tau tau la tu bah…

  3. Kasim Bin Karim said,

    Wahai pembaca semua yang terdiri dari Jabatan Kerajaan.

    Jengok-jengokkanlah jabatan anda sendiri betapa monopoli ini telah mendarah daging di warisi dari pimpinan organisasi terdahulu sehinggakan pimpinan (yang dah pencen) ini dikekalkan sebagai Pengarah,pengerusi dsb bagi memastikan warisan monopoli ini berkekalan sehingga ke anak cucu.

    Tapi yang bestnya yang kat depan nampaklah dari berbagai syarikat tapi di belakang orang yang sama juga membuat kerja itu…dan org yang sama ini tidak tertakluk kepada procedure dan berbagai ketetapan yang di tentukan oleh kerajaan….

    mari kita senaraikan syarikat yang betul-betul monopoli projek kerajaan…

    (yang berada di belakang) yg depan takdaklah sangat diaorg ni hanyalah bertindak sebagai…pen-sub projek jer…..

    – 1. Teliti – GFMAS
    – 2. MRCB – HRMIS
    – 3. ………

  4. why dont you ask the person who is among responsible to select IRIS for mykad pupose…he is now the CEO and DIRECTOR to COMMERCE DOT COM… (guest what CDC is EPEROLEHAN system developer, the lousy eprocurement system that the government force us to use and then they get 0.8% out of every deal we make).

  5. HK said,

    many of my friends were burnt by IRIS

  6. Richard Plywood said,

    What about the chip for the passport that is more then 30 years old in technology, 1st generation contactless chip, bought from Japan for less then USD1.00 by an IRIS related company in the UK owned by the Directors of IRIS. This company inturn sold it to IRIS Malaysia and resold to the government in particular the National Security Printer at a price of RM28.00 per piece and paid by the government.

    News is that the chip has a new price of RM36.00 per piece. Yes, it is a business deal but the amount of profit made the company is overprice. I wonder who benefit it.

  7. Adnan M said,

    Rasa saya di sinilah ketikanya Akta Keselamatan Dalam Negeri ( ISA ) sesuai digunakan. Tahanlah lembaga pengarah serta CEO syarikat berkenaan kerana kepincangan ini mungkin memudaratkan keselamatan negara.

    Bukannya digunakan untuk kepentingan individu atau sesuatu parti seperti sekarang ini.

  8. Larry said,

    No wonder the US backed out of the deal to use IRIS technology in their passports. Maybe there weren’t any deals made just another share market scam. Bad news for Malaysians who invested in their shares …all got screwed! Good news for the Directors, made money and still live prosperously to enjoy their ill gotten gains freely.

  9. Yow Chuan said,

    Isn’t it a joke…SC which is suppose to be the regulator for Malaysia’s share market is “regulated” by an invisible force.

    And how can we blame foreign investors not having confidence with the Malaysia’s equity market? It’s already very difficult to find gems in the stock market, and these invisible hands in the Malaysian trading scene made it worst, if not impossible.

    The Minority Shareholder Watchdog Group (http://www.mswg.org.my) should initiate the movement to clean up the dirty share market and uphold fair play to encourage a healthier share market for all Malaysians.

  10. Charles said,

    Just recently IRIS being awarded POS Malaysia contract (related to MyKad)and the best part of it is championed by JPN. Budget from JPN and solution for POS. Close tender. POS Malaysia reluctantly accepted it.

    Alot more happening in JPN….

  11. adam johan said,

    IRIS is a company situated in Technology Park Malaysia(TPM). Check out who was the CEO of TPM at the material time and where is he now…….Chairman of IJM. Wow!!!! what a switch from technology to jantung. There is more that what meets the eye………………………………

  12. jerangkong said,

    His jagan sentuh IRIS

    Iris ialah syarikat teknologin ICT kerono Tun Dr Mahathir yang mendapat monopoli dari bekas kerajaan mahathri

  13. kentut kentut said,

    Banyak lagi syarikat klon mahathir yang belum dibereskan dalam kerajaan paklah. Masih monopoli

  14. Idris-Raub-Pahang said,

    Iris….

    Ramai orang dalam pasaran saham tau… banyak yang terbakar termasuk aku.

  15. Penternah babi said,

    Bukan Iris sahaja tetapi…

    Kerajaan selangor yang baru dah naik tocang, dia nak perang dengan semua orang, termasuk kakitangan kerajaan. Inilah tabiat atau warisan UMNO yang ada pada otak Tan Sri Khalid Ibrahim. (termasuk Idris Jusoh di Terengganu masa itu) Otak lembu, otak babi.

    Otak babi RM100

  16. Menglembu said,

    Apabila dia ada kuasa, dia menggunakan RM100 juta untuk babi, maka dia tunjukkan dengan menghalau keluar mana-mana agensi Kerajaan Persekutuan daripada bangunan itu.

    ADAKAH PATUT RADIO SELANGOR KENA HALAU…..

  17. President Komunus Selangor said,

    Nak tunjuk kuasa betul Khalid Ibrahim otak babi RM100 juta itu iaitu ‘kamu tak ikut kami, kamu kena keluar’. Apakah kerajaan persekutuan perlu tunduk kepada tekanan dan ugutan.

    KHALID IBRAHIM DAH PUKUL GENDANG PERANG DENGAN KAKITANGAN AWAM HOI…

  18. Pemuda UMNO said,

    korang di bodoh la..buta kayu…MB Selangor tak halau pun Radio Selangor..cuma dia bagi kata dua..

    korang kena ingat Agensi Persekutuan bukan sahaja bertanggungjawab kepada kerajaan pusat, tetapi juga kepada kerajaan negeri

    Yang salah Radio Selangor sebab ingkar permintaan MB Selangor..

    Korang memang BODOH BUTA KAYU..senang sangat kena tipu dengan UMNO JAHAT tu…

  19. Hati Panas said,

    Ha belum – belum dah kata orang bodoh. Itu baru jadi penyokong totok kepada tan sri khalid ibrahim. Belum jadi ahli JKK lagi. Hah kalau jadi dan ada kuasa, akan ramai orang tua dan emak bapa di kampong akan kena tindas, kena sergah yang bukan-bukan termasuk kena terima ternakan babi.

  20. Pondan Geli said,

    Alah apa kisah sangat.

    Khalid Ibrahim kan berjiwa komunis, lulusan luar negeri. Dia mana Islam. Jadi mengeri besar pun pasal anwar ibrahim. Tapi zaman Abu Hassan Omar dulu, dia tak ada tempat.

    Sudah-sudah. Kau orang terima ajelah menteri besar yang akan jadikan selangor negeri darul babi (khinzir),

  21. Machu Lalaki said,

    Hai Pondah Geli…

    Kau memang pondan… telur ada tapi tak berfungsi… maklum pondan.

    Kalau khalid Ibrahim di pakistan… dah lama kena tembak. Dah jadi aruah, Nasib baik dia di malaysia, iaitu banyak orang pondan macam kau.

  22. Pontianak said,

    Lah kau orang bergaduh. Isunya tentang syarikat IRIS. Iaitu sebuah syarikat ict yang didokong dahulu oleh pemerintahan Tun Mahathir sehingga menjadi syarikat monopoli kepada jabatan-jabatan kerajaan.

    Tapi sayang lah kat orang Selangor JADI NEGERI DARUL KHINZIR. Khinzir adalah sifat babi yang kerjanya ialah menghalau radio Selangorfm. Tak kisahlah kata dua ke atau sepuluh kata.

    Yang penting selangor kena keluar. ITULAH KERJA YANG TELAH TERKELUAR DARI MULUT MENTERI BESAR DARI NEGERI DARUL KHINZIR

  23. Penjaga kubur said,

    Meman sukar…

    Pemuda PAS Selangor disuruh buat ceramah menghalalkan BABI, minta izin kepad rakyat.

    RAKYAT SOKONG,,, MESTI SOKONG… NEGERI BABI APA YANG SALAH. BUKAN MAKAN BABI. TERNAK BABI.

    Jangan susahlah… Babi pun makhluk tuhan juga, dia nak diternak juga, orang melayu tak makan, tapi orang bukan islam makan.

    APA GADOH-GADOH

  24. Janda Beku said,

    Menternak babi, adalah mudah, tidak banyak yang mati, oleh itu boleh mendatangkan keuntungan wang yang banyak.

    TAN SRI KHALID IBRAHIM banyak pengalaman mencari untung terutama dalam Amanah Saham. Jadi lu orang sokonglah, walaupun Negeri Selangor menjadi negeri babi.

  25. Pemuda Umno - pusat said,

    Umno tidak menipu… mungkin orang yang menulis mengaku pemuda umno itu ialah musuh yang berbulu ayam. Siapakah dia?

    Orang Umno terdiri dari ilmuan, ulama dan profesional. Namun mereka yang tidak berkelayakan pun boleh menjadi ahli Umno, tetapi orang seperti itu adalah musuh dalaman yang menyamar ayam, tetapi musang.

    Inilah yang meruntuhkan UMNO. Orang-orang PKR adalah sebahagiannya dari UMNO yang berbulu ayam itu.

  26. Terima kasih atas komentar saudara/i sekalian,

    1. Sila berhujah dengan akal yang waras dan dengan fakta.
    2. Pastikan pandangan anda sesuai dengan tajuk artikel.
    3. Sila pastikan budaya bangsa Melayu dan Malaysia digunapakai.

    Mana-mana komentar yang tidak menepati ciri-ciri ini akan dipadamkan selepas dari tarikh dan masa ini.

  27. laksamana3 said,

    Betul tu kata ketua perusuh,minta maaf lah korang ni tak faham ke,ini bukan isu babi la bro,ini isu IRIS,ulang ISU IRIS,yg korang masuk kat isu babi tu buat apa,kang kalau aku ckp korang ni bangang korang marah pulak! Haha nak tanya je yg korang marah sgt kat MB pasal babi tu buat apa! Kau dah pegi sendiri ke tinjau kat tempat yg bakal nak jadi tampat bela babi.Keluar la modal sikit tinjau kat tempat tu,interview sikit org kat kampong2 tu,pas tu baru la blh hentam,jgn dok dengar kata org,org marah kau pun nak marah, aku org Selangor apa kau nak kata dengan negeri aku,aku langsung tak kisah,sebab manusia semua nya sama,ugama berlainan,yg penting MB laukan tugas untuk sambung kan pembangunan yg dirancang kan olh kkerajaan yg dulu,yg baik diteruskan yg tak baik dihentikan.Aku rasa korang ni minat citer Doreamon kot! Salam sayang beb>

  28. Saudara Ketua Perusuh,

    Terdapat 1 komen di blog saya yang berkaitan dengan isu ini.
    http://sebolku.blogspot.com/2008/04/bahayanya-iris-terhadap-kedaulatan.html?showComment=1208356320000#comment-c4847006505838249879

  29. adam johan said,

    hey semua ini pandai commen babi tapi faham ka mengapa babi ini haram. kalu tahu cerita la…..

  30. miau said,

    isu babi tu, cubalah pk kalau nak buat babi hilang 100 peratus tidak akan mungkin berlaku di malaysia. Dont you think if we can place them in one place its easy for the local authorities to control the ppopulation, control the waste and so on. This means jika penternak cuba ternak untuk pasaran eksportpun negara boleh trace. Janganlah luper maser wabak JE dulu…. penternak menternak melebihi kapasiti, apabila kerajaan cuba hapuskan ladand-ladang haram banyak babi dibawa keluar dari satu negeri ke negeri yang lain.

    Memang benar kos tersebut tinggi, namum jika kita melihat kehadapan ia mungkin membawa lebih kebaikan dari aspeks pengawalan dan penjagaan persekitaran. berbanding keburukan. Think positively pro and con setiap aspects. JAngan bawakan isu sensetive perkauman dalam hal ini, mungkin inilah solution yang kerajaan perlu ambil dan sesuai dalam negara yang berbilag kaum tanpa menyinggung perasaan mana-mana pihak.

    Jika kos terlalu mahal , cuba anda fikirkan jika kandang babi haram bersepah-sepah di seluruh selangor mencemarkan sungai denganwarna dan bau yangbusuk akibat pertambahan kuantiti yang tidak dapat dikawal oleh kerajaan ? bukan ker kos untuk mengubahbaik alam sekityar adalah lebih mahal, belum kos nyawa atas wabak yang menular akibat sistem penternakan yang tidak teratur dan mengecewakan. Cubalah fikir-fikirkan – solution ini mungkin berkesan untuk

    1. Pengawalan jumlah babi di selangor
    2. Bahan buangan dirawat tidak mencemarkan sungai dan bau sekitar
    3. Memudahkan pelupusan sekiranya berlebihan
    4. Tiada kandang babi haram di mana-mana kecuali di kawasan yang ditetapkan – mudah pemantauan, mudah pemusnahan babi haram

    so bolehlah difikir-fikirkan


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: