23 September, 2007

Malaysia Yang Sakit?

Posted in Bloggers-United, Malaysia, Reformasi at 1:06 am by Ketua Perusuh

Pertama sekali ingin saya ucapkan “Belasungkawa” kepada keluarga Saudaraku Jazimin atas pemergian anakanda tercinta Nurin Jazlin. Kesedihan yang dirasai oleh Saudaraku Jazimin sekeluarga amat dirasai oleh saya sekeluarga. Tiada apa yang dapat kami bantu melainkan dengan doa kepada Allah S.W.T agar diberikan ketabahan kepada Saudaraku Jazimin untuk menempuh hari-hari mendatang. Semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan ehsan kepada adik Nurin Jazlin dan ditempatkannya di dalam Syurga. Al-Fatihah.

Malaysia kini sedang sakit. Sakit atas beberapa sebab yang sememangnya menuntut dilakukan sesuatu untuk mengubatinya.

1. Sakit disebabkan oleh kepincangan, kebejatan dan rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi kehakiman. Semakin hari kita akan dapat mendengar, membaca serta melihat beberapa pembongkaran salah guna kuasa, rasuah dan sebagainya sama ada melibatkan para peguam (pembela atau pendakwa), kakitangan institusi kehakiman sehinggalah yang melibatkan Ketua Hakim Negara. Sakit ini jika tidak dibendung atau diubati dengan segera akan menyebabkan bidang kehakiman Malaysia boleh dilacurkan oleh individu-individu ini sehinggakan ianya akan dijadikan bahan lelucon diperingkat tempatan mahupun antarabangsa.

2. Sakit disebabkan oleh kepincangan, kebejatan, salah laku dan rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi kepolisan. PDRM kini tercalar dengan pelbagai kes (dari salahguna kuasa, rasuah sehinggalah kepada kongsi gelap “Triad”). Ianya bukan sahaja melibatkan kakitangan bawahan sahaja namun pihak atasan sehingga Ketua Polis Negara terbabit sama. Beberapa afidavit bersumpah telah dibuat menuduh Ketua Polis Negara (KPN) terlibat dengan kongsi gelap (Triad). Akan tetapi ianya tidak diambil tindakan oleh institusi kehakiman atas sebab institusi yang sama (institusi kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

3. Sakit yang disebabkan oleh kepincangan, ugutan, salah laku serta rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi pencegahan rasuah. Badan Pencegah Rasuah (BPR) kini dalam kesakitan yang amat teruk. Walaupun mempunyai kuasa menyiasat kes rasuah, namun siasatan biasanya menjadi sia-sia samada diugut mahupun sememangnya sengaja disia-siakan atas pelbagai alasan. Pernah seorang Ketua Pengarah BPR didakwa terlibat dengan rasuah, namun terselamat kerana pihak yang menyiasat dan menjatuhkan hukuman (institusi kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

4. Sakit kerana banyak Kementerian yang diterajui oleh orang politik didapati melakukan salah guna kuasa, rasuah (pelbagai bentuk), ugutan dan sebagainya dari sekecil-kecil kakitangan sehinggalah keperingkat Menteri yang bertanggung jawab atas Kementerian tersebut. Ianya berlaku dari sekecil-kecil Kementerian sehinggalah kepada Menteri Kewangan dan Perdana Menteri. Akan tetapi semuanya terselamat kerana institusi penyiasatan dan pendakwaan (PDRM, BPR dan Kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

5. Sakit kerana berlakunya salah guna kuasa, ugutan, rasuah (pelbagai bentuk) dan banyak lagi yang melibatkan institusi pendidikan. Ianya tidak hanya melibatkan sekolah dan kolej namun sehingga diperingkat Institusi Pengajian Tinggi Awam. Pelacuran fungsi dan tugas oleh kakitangan bawahan dalam IPTA amat ketara sehinggakan ianya tidak lagi mencerminkan satu institusi yang menjana keilmuan dan minda. Malah beberapa individu yang kosong (dari segi akademik dan pengurusan) atau lebih dikenali sebagai “profesor kangkung” dinaiktaraf sehingga menguasai banyak IPTA termasuklah dilantik menjadi Timbalan Naib Canselor seperti di UM, UUM dan UPM. Mereka ini dinaikkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi yang sememangnya mempunyai sakit yang sama.

6. Sakit kerana berlakunya perbagai salah laku, salah guna kuasa, rasuah dan penipuan melibatkan beberapa institusi kewangan samada bank komersial ataupun tabung-tabung pinjaman. Sakit yang sama ini disebabkan oleh tindakan serta arahan dari pihak-pihak yang sememangnya sakit seperti pihak Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengajian Tinggi. Sakit ini menyebabkan beberapa institusi kewangan yang menjadi lumpuh malah ada yang telah hilang dari persada kewangan seperti Bank Bumiputera Malaysia Berhad. Malah ujudnya beberapa institusi kewangan “berbahaya” seperti ECM Libra yang sememangnya didalangi oleh musuh asing yang bertujuan melumpuhkan ekonomi negara dalam diam. Malah dalam beberapa kes, Suruhanjaya Sekuriti, Bursa Malaysia dan Bank Negara Malaysia juga terlibat membantu mengujudkan sakit yang sama kepada institusi kewangan ini.

7. Sakit kerana berlakunya pelbagai salah guan kuasa, rasuah (pelbagai bentuk), penipuan dan ugutan melibatkan hampir kesemua Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC). Ianya terjadi atas arahan yang dimainkan oleh Kementerian yang terbabit yang sememangnya mempunyai sakit yang sama. Banyak GLC yang akan melingkup (mengalami kerugian dan akhirnya musnah) disebabkan oleh tindakan hampir kesemua Menteri dan Timbalan Menteri yang sememangnya terkenal sebagai “Bangang” yang dijangkiti sakit yang sama. Sakit ini akan berlarutan sehingakan tiga buah GLC disatukan dan dikawalselia oleh pihak yang bukan GLC (Synergy Drive) yang memungkinkan ianya akan terjual kepada pihak asing (Temasek Group) dalam masa terdekat.

8. Sakit kerana berlakunya pelbagai salah guna kuasa, rasuah, penipuan dan sebagainya yang melibatkan institusi agama (Jabatan Agama) walhal sepatutnya mereka ini terselamat dari terkena penyakit yang sama. Namun kini terserlah kepincangan yang utama dalam Jabatan Agama termasuklah JAKIM dan IKIM kerana dipengaruhi oleh konsep Islam Hadhari (Islam yang ada had dan pada hari-hari tertentu sahaja) yang diasaskan oleh pimpinan yang telah dijangkiti oleh penyakit yang sama. Sakit ini menyebabkan institusi surau dan masjid diambilalih serta diberikan penguasaan kepada orang yang bukan ahli serta yang bukan “kaki masjid @ surau”. Malah ada beberapa masjid dan surau yang diberikan penguasaan kepada kaki maksiat untuk mentadbirkannya termasuklah dari peringkat Siak, Bilal, Imam ataupun AJK Masjid @ Surau.

Banyak lagi sakit yang boleh anda baca, lihat dan dengar dari masa ke semasa di Malaysia kini. Terpulang kepada anda samada anda bersedia untuk dijangkiti oleh wabak penyakit ini ataupun anda berusaha mendapatkan penawar (ubat) bagi penyakit ini.

Jika anda tidak bersedia untuk mencari penawar, maka sememangnya anda bersedia untuk dijangkiti oleh wabak penyakit ini. Namun jika anda bersedia untuk mencari penawar penyakit ini, anda tidak perlu berjalan jauh untuk mendapatkannya. Apa yang perlu anda buat adalah kembali kepada fitrah dan meletakkan undang-undang dan hukum Allah S.W.T diatas segala urusan anda. InsyaAllah anda akan terselamat daripada wabak penyakit ini.

Wabak penyakit ini saya gelarkan sebagai “Wabak Ayah Pin Hadhari” kerana ianya sesuai dengan senario semasa. Pesakit Abdullah Ahmad Badawi dan Ayah Pin memang dihinggapi wabak ini diperingkat awal sehinggakan tercetusnya Islam Hadhari yang pada dasarnya hampir sama dengan apa yang dicanangkan konsepnya oleh Ayah Pin.

10 Comments »

  1. bumilangit said,

    sakit ini ada sebab. makan ubat sehatlah!

    cabarannya nak mintak rakyat makan ubat tu. rakyat masih percaya kat pawang dengan hantu.

  2. hamed said,

    memang benar apa yang diperkatakan oleh bumilangit…

    ramai rakyat yang dah spesis sama ngan pawang dan hantu..bile le diorang yang bertukar selera. Ada satu lagi ketua perusuh tak tulis…sakit kerna BABI.

    orang melako..bile laih nak humbankan tahi babi tu kek meno dan Be end hah! Kojol lah cecepat meno dan Be end nie!

  3. sao said,

    memang betul,

    Saya nak lari dari semua ini,
    tetapi kemana,
    ke mana
    kemana
    Ini lah dunia Melayu
    Dunia saya,
    tetapi;
    saya sudah benci dengan kemusnahan hati hati manusia
    disini,
    dunia nak kiamat,
    ku ingat
    Gua Musang ada gua yang baik digunakan
    untuk bersemadi hati hati yang patah dan remuh.

  4. Salam ‘Aidil Fitri kpd Tuan sekeluarga dari bakaq a.k.a. ~penarik beca a.k.a. sang kutu sekeluarga.. من العائدين والفائزين

  5. Hasrul Halid said,

    Andai langkah membekas lara,
    Andai kata merangkai dusta,
    Andai tingkah menoreh luka,
    Izinkan saya bersimpuh-sila,
    Menghulur tangan di bulan mulia..
    Selamat hari raya Aidilfitri
    ~Hasrul Halid~

  6. afrar yunus said,

    salam sdra
    Assalammualaikum wbr
    Eid Mubarakh untuk saudara sekeluarga.
    “Taqabbalahhu minna wa minkum”
    [“Semoga Allah menerima amalan ( amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu”]
    Maaf zahir dan batin.
    afrar (alkerohi) dan sekeluarga.

  7. A Voice said,

    Ramadhan memberi kesedaran
    Syawal itu kejayaan.
    Tahniah, itu ucapan perayaan.
    Perjuangan ramadhan tiada akhiran.

    Selamat hari raya to all. Maaf zahir batin.

  8. Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin kepada semua yang mengunjungi laman blog ini. Semoga Ramadhan yang baru pergi membawa seribu pengalaman dan memberikan kebersihan kepada hati nurani kita.

    Salam Perjuangan…

    “Yang Adil Disembah, Yang Zalim Disanggah” — Hang Jebat

  9. Rahman said,

    …Ingatlah bahawa kau ni pun manusia biasa macam insan2 yang kau bodoh dan bangangkan itu…Allah boleh mengubah hati manusia seperti lalang…entah2 bila kau dapat jadi Adun ke menteri ke nanti…engkau pulak yang main rasuah..gelap mata…tak amanah…pemalas…jangan kutuk orang…tak siapa boleh jamin saudara oii..jangan riak dan angkuh…engaku bukan Malaikai…orang2 PAS bukan Malaikat…manusia biasa beb…

  10. Terima kasih atas komentar saudara/i semua.

    Kepada En Rahman,

    Terima kasih kerana mengingatkan saya bahawa saya juga adalah seperti insan-insan yang lain. Selagi saya masih berpegang kukuh pada jalan Allah, InsyaAllah, saya tidak akan melakukan apa yang anda bayangkan itu.

    Walau bagaimanapun untuk pengetahuan saudara, saya memang tidak berminat untuk menjadi pemimpin (politik) sampai bila-bila. Dan juga saya bukan ahli (warga) PAS ataupun Keadilan.

    Sekian.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: